Måtte ikke kunne ske: Derfor kørte selvkørende Google-bil sammen med by-bus

En selvkørende Google-bil knaldede for en uge siden ind i en bybus i Googles hjemby. Det skulle ikke kunne ske. Her er Googles forklaring på uheldet.

Bil-industrien arbejder for tiden på højtryk på at udvike selvkørende biler, der er udråbt til at blive det næste store udviklings-trin i bil-verdenen - med afsmittende effekt på hele it-branchen.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Det er et helt grundlæggende krav, at de selvkørende biler er sikrere og bedre til at færdes i trafikken end manuelt styrede køretøjer, da langt de fleste trafik-uheld skyldes menneskelige fejl.

Derfor har det vakt en del opsigt, at en af Googles selvkørende biler - en Lexus RX450h - 14. februar knaldede ind i en bybus i Googles hjemby, Mountain View i Californien, USA.

Det skete på den tresporede boulevard El Camino Real, hvor den selvkørende Google-bil pludselig skiftede vognbane og bragede ind i en bybus, der kørte med omkring 25 kilometer i timen.

Ifølge Google havde den selvkørende bil endda en chauffør, men den kørte altså på uhelds-tidspunktet af sig selv.

Årsagen til sammenstødet var ifølge selskabet, at bilen et øjeblik tidligere havde signaleret, at den ville dreje til højre.

Men en bunke sandsække placeret rundt om et vandreservoir på vejen fik den i stedet til at skifte vognbane og dermed trække ud i midtersporet.

"En bybus nærmede sig her bagfra. Chaufføren så bussen i bakspejlet, men vurderede, at den ville stoppe eller sænke farten og dermed tillade Google-bilen at trække ud. Cirka tre sekunder senere var der kontakt mellem køretøjerne," lyder det om uheldet.

'Drilsk situation'
Til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau erkender Google, at en af selskabets biler løb ind i en 'drilsk kombination af omstændigheder'.

Normalt kører de selvkørende biler nemlig i midtersporet, hvor de har mulighed for at navigere bedst muligt.

"Men når man trækker ud for at dreje til højre i en vejbane, der er bred nok til at rumme to biler ved siden af hinanden, samler der sig irriterende trafik bag dig," lyder det fra selskabet.

"Så for flere uger siden begyndte vi at arbejde på at få bilen til at gøre det, som menneskelige chauffører normalt gør: Nemlig at holde til højre, da højresvingende biler ofte er nødt til at holde tilbage for fodgængere. Derved kan biler bagfra komme venstre om."

Bilen var imidlertid nødt til at stoppe for sandsækkene. Her ventede den, mens et par biler passerede den, hvorefter den begyndte at trække ud mod midtersporet i lav hastighed.

"Vores bil havde set, at bussen nærmede sig, men systemet beregnede, at bussen ville holde tilbage, da bilen befandt sig foran bussen, mens buschaufføren åbenbart vurderede, at vi ville holde tilbage," lyder det fra Google.

"Beklageligvis førte alle disse antagelser os til det samme punkt på vejen samtidig. Denne slags misforståelser sker hver eneste dag mellem menneskelige chauffører, hvor vi alle hele tiden forsøger at beregne, hvad de andre vil gøre," skriver Google.

Det er første gang, at Google åbent vedkender sig et ansvar for et trafikuheld.

Selskabet har nu gennemgået uheldet talrige gange og har desuden fodret selskabets køresimulator med flere tusinder variationer af uheldet og indlemmet data i det kunstige intelligens-system, der styrer de selvkørende biler.

"Fra nu af vil vores biler bedre forstå, at busser og andre store køretøjer er mindre tilbøjelige til at holde tilbage end andre typer køretøjer."

Videre skriver Google, at det er 'afgørende for os at udvikle avancerede evner, som respekterer både trafik-normer og 'the spirit of the road.'

Netop El Camino Real er en af de mest benyttede trafikstrækninger for Googles test af de selvkørende biler, da strækningen er udstyret med flere hundrede trafiklys, vejkryds og tilkørsler.

Indtil videre har Googles flåde af selvkørende biler - 23 Lexus RX450'ere samt selskabets lille Anders And-boble uden rat - kørt mere end halvanden million kilometers testkørsler, hedder det.

Den lille Google-boble har i øvrigt tidligere fået en færdselsbøde for at køre for langsomt og derved være til fare for trafikken.

Læs også:

Her er (nogle af) fremtidens vilde bil-teknologier fra CES

Toyota investerer milliarder i nyt teknologi-samarbejde: Her er it-visionen for fremtidens biler

Googles robot-chef skifter til milliard-projekt hos Toyota: Skal udvikle kunstig intelligens i kæmpe-projekt

Systemer vil snart kunne designe systemer automatisk - og robotter kunne bygge nye robotter



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)