Stort interview: Sådan kan din virksomhed lære at konkurrere igen

Eksisterende virksomheder kan lære rigtigt meget - og sikre vækst - hvis de lærer af de agile startups. Mød en ekspert, som deler ud af gode råd til, hvordan du holder dig konkurrencedygtig.

Skrækscenariet er, hvordan små, agile virksomheder på få år vokser eksponentielt og tager markedsandele fra de etablerede virksomheder.

Og ikke bare markedsandelen, men markedsandele på lige netop den del af forretningen, hvor fortjenesten er størst.

Det sker, fordi "gryden er i kog" - hvor mobilteknologi, nettet og ikke mindst organisationsmodeller lige nu spiller sammen og skaber forandringer i samtlige brancher.

Hvis du vil vide, hvad det betyder (herunder disruption-begrebet), så har professor og forfatter Jan Damsgaard tidligere givet Computerworld et stærkt overblik

Men også eksisterende virksomheder har rigtigt meget at byde på - hvis de spiller deres kort rigtigt.

Det er i hvert fald budskabet fra Joachim Allerup. Ud over at være partner i konsulenthuset Vertical Strategy så har Joachim en baggrund fra startups samt virksomheder som Virgin Mobile.

Se og lyt derfor med når Joachim Allerup forklarer Computerworld, hvordan eksisterende virksomheder kan komme de agile konkurrenter i forkøbet:
  • Hvad er det, som de små disruptive virksomheder kan, siden de kan udfordre de store? (00:58)
  • Evnen til at pivotere - at reagere meget hurtigt og ændre sine produkter er afgørende - sammen med evnen til at simplificere sine produkter (02:45)
  • Hvorfor og hvordan kundeoplevelsen gør Uber stærk (03:55)
  • Mange virksomheder ser i dag et teknologier og kundeforventningerne som både en trussel og en mulighed, derfor henter de et konsulenthus som Vertical Stategy ind. Hør hvilke værktøjer og analyser som Joachim bringer i spil (04:50)
  • Rigtigt mange virksomheder ser truslen, men har svært ved at reagere. Derfor er der behov for en struktureret tilgang som går ud over alle de gode ideer. Blandt andet skal du lede efter dine konkurrenter helt nye steder (09:03)
  • Det er centralt at løse kundens såkaldte pain points og at have et customer centric mindset. Hør Joachim forklare, hvad det er, og hvordan du skal arbejde med det (09:25)
  • Hvordan dit produkt kan leve, efter du har leveret varen (11:17)
  • Hvorfor det er vigtigt ikke at gå i panik og hvilke værktøjer, du kan bruge til at prøve fremtiden af (13:18)
  • Du skal starte med strategien og få et struktureret overblik - i stedet for en masse ideer (16:32)
Computerworld beklager, at interviewet denne gang er blevet næsten 19 minutter, men det er og bliver et spændende og vigtigt emne. For at kompensere har vi indsat minut og sekund ud for hvert emne, så du nemt kan hoppe i videoen.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Kæmpeopdatering af Windows 10 i næste uge: Disse nye features og ændringer på vej
Microsoft udsender i næste uge en stor opdatering af Windows 10 under navnet 'Anniversary Update,' som kommer til at indeholde flere nyheder. Se nogle af de vigtigste her.
CIO
PornDroid låste 10.000 telefoner - masser af ny, avanceret mobil ransomware på vej
Klumme: Ransomware er i stigende grad en sikkerhedstrussel på mobile enheder. Det gælder især Android-enheder, men lige om lidt bliver iOS-enheder også ramt. Sådan kan du beskytte virksomheden og dig selv mod angreb.
Comon
Alvorlig sårbarhed fundet i trådløse tastaturer: Hackere kan aflure dine adgangskoder
Sikkerhedsfirma advarer om en alvorlig sårbarhed, KeySniffer, der eksisterer i trådløse tastaturer fra otte forskellige producenter. Hackere kan aflure, hvad du taster - eksempelvis dine adgangskoder.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
Har du styr på din print og dokument sikkerhed?
Læs i dette white paper hvordan du kan sikre dig mod at dine printere og data bliver kompromitteret og hvordan din virksomhed skal efterleve EU's nye persondataforordning.