Stort interview: Sådan kan din virksomhed lære at konkurrere igen

Eksisterende virksomheder kan lære rigtigt meget - og sikre vækst - hvis de lærer af de agile startups. Mød en ekspert, som deler ud af gode råd til, hvordan du holder dig konkurrencedygtig.

Skrækscenariet er, hvordan små, agile virksomheder på få år vokser eksponentielt og tager markedsandele fra de etablerede virksomheder.

Og ikke bare markedsandelen, men markedsandele på lige netop den del af forretningen, hvor fortjenesten er størst.

Det sker, fordi "gryden er i kog" - hvor mobilteknologi, nettet og ikke mindst organisationsmodeller lige nu spiller sammen og skaber forandringer i samtlige brancher.

Hvis du vil vide, hvad det betyder (herunder disruption-begrebet), så har professor og forfatter Jan Damsgaard tidligere givet Computerworld et stærkt overblik

Men også eksisterende virksomheder har rigtigt meget at byde på - hvis de spiller deres kort rigtigt.

Det er i hvert fald budskabet fra Joachim Allerup. Ud over at være partner i konsulenthuset Vertical Strategy så har Joachim en baggrund fra startups samt virksomheder som Virgin Mobile.

Se og lyt derfor med når Joachim Allerup forklarer Computerworld, hvordan eksisterende virksomheder kan komme de agile konkurrenter i forkøbet:
  • Hvad er det, som de små disruptive virksomheder kan, siden de kan udfordre de store? (00:58)
  • Evnen til at pivotere - at reagere meget hurtigt og ændre sine produkter er afgørende - sammen med evnen til at simplificere sine produkter (02:45)
  • Hvorfor og hvordan kundeoplevelsen gør Uber stærk (03:55)
  • Mange virksomheder ser i dag et teknologier og kundeforventningerne som både en trussel og en mulighed, derfor henter de et konsulenthus som Vertical Stategy ind. Hør hvilke værktøjer og analyser som Joachim bringer i spil (04:50)
  • Rigtigt mange virksomheder ser truslen, men har svært ved at reagere. Derfor er der behov for en struktureret tilgang som går ud over alle de gode ideer. Blandt andet skal du lede efter dine konkurrenter helt nye steder (09:03)
  • Det er centralt at løse kundens såkaldte pain points og at have et customer centric mindset. Hør Joachim forklare, hvad det er, og hvordan du skal arbejde med det (09:25)
  • Hvordan dit produkt kan leve, efter du har leveret varen (11:17)
  • Hvorfor det er vigtigt ikke at gå i panik og hvilke værktøjer, du kan bruge til at prøve fremtiden af (13:18)
  • Du skal starte med strategien og få et struktureret overblik - i stedet for en masse ideer (16:32)
Computerworld beklager, at interviewet denne gang er blevet næsten 19 minutter, men det er og bliver et spændende og vigtigt emne. For at kompensere har vi indsat minut og sekund ud for hvert emne, så du nemt kan hoppe i videoen.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Har du nogensinde hørt om CASB? Det måske vigtigste it-sikkerheds-begreb lige nu
En ny sikkerhedsmodel, der lægger sig som et lag mellem cloud-tjenesterne og virksomhedens brugere, har set dagens lys. Fordelene er forbedret sikkerhed, brugerkontrol, overblik og en lang lettere administration af sky-tjenesterne. Sådan virker CASB.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.