Danske virksomheder er rigtigt dårlige til at få nye ideer - det kan blive katastrofalt

Det står skidt til med innovationsevnen i danske virksomheder, og det er bekymrende, lyder det fra to forskere.

Danske virksomheder har travlt med at tjene penge nu, men de er ikke gode nok til at tænke langsigtet.

Det mener Jens Holmgren, der er Ph.D i økonomi og er ansat som lektor på Aarhus Universitet.

Sammen med kollegaen Ole Friis har han for nylig udarbejdeten undersøgelse blandt 3500 topledere, mellemledere og menige medarbejdere i danske virksomheder.

Undersøgelsen viser, at ud af fem udvalgte strategiområder (eksekveringen, organisationskultur, produktivitet, fleksibilitet og innovation) er innovation det område, der bliver prioriteret klart lavest i virksomhederne.

Virksomheder, der fokuserer på produktivitet i stedet for innovation, vil formodentligt opleve, at det på kort sigt har en vis effekt på bundlinjen. Men på lang sigt er det et problem, vurderer Jens Holmgren.

"Virksomheder der ikke satser på innovation misser muligheden for på at skabe fornyelse, arbejdspladser og dermed vækst på den lange bane. Virksomhederne kommer ganske enkelt til at fastlåse sig til de eksisterende kunder og de eksisterende produkter og ydelser," siger han til Computerworld.

Jens Holmgren vurderer, at de seneste års økonomiske krise har tvunget mange virksomheder til at fokusere på den kortsigtede overlevelse, hvilket har gjort dem mindre risikovillige end tidligere.

"Innovationen indebærer en risiko for at tage fejl og for at sætte noget i værk, der ikke bliver til noget. Derfor kan være ganske fornuftigt, at virksomheder i krisetider skruer ned for innovationen og bliver mindre risikovillige. Men det er et problem, hvis virksomhederne ikke komme tilbage på innovationssporet igen," siger han.

En stærk innovationsindsats er ifølge Jens Holmgren især påkrævet i disse år, hvor nye forretningsmodeller som eksempelvis deleøkonomien er med til at skærpe konkurrencesituationen.

Det betyder, at ny-startede virksomheder som Airbnb og Uber truer virksomhederne i etablerede brancher.

Her er virksomhederne for dårlige
Undersøgelsen viser desuden, at der er et stort misforhold mellem på den ene side chefernes forståelse af innovationsindsatsen og på den anden side den enkelte medarbejders syn på innovationen. 

"Cheferne mener i bund og grund, at virksomhederne er betydeligt mere innovative, end de menige medarbejdere oplever det," siger han. 

En af årsagerne til det kan være, at der ifølge de to forskeres rapporten er en alarmerende mangel på struktur og systematik i de danske virksomheders innovationsarbejde. 

"Skal du være god til at være innovativ, kræver det, at du er systematisk i både ide-genererings-fasen og i arbejdet med at få ideen ud på markedet. Her viser undersøgelsen, at virksomhederne i stor udstrækning svarer, at de ikke har sat det i system," siger han. 

Jens Holmgren forklarer, at en ting, der kendetegner mange virksomheder med en stærk innovationsindsats er, at de er gode til at opsamle ideer fra medarbejderne og omsætte dem til virkelighed. 

"Det kan handle ofte om noget så simpelt som, at medarbejderne skal vide, hvor de skal henvende sig i virksomheden, hvis de får en god ide. Eksempelvis er der nogle virksomheder, der har en database, hvor medarbejderne kan skrive deres ideer ind. Men det handler også om have en struktur for, hvad der skal ske med ideen, når den kommer frem til det rette sted," siger han. 

Der er også eksempler på virksomheder, der har særskilte innovationsafdelinger og såkaldte skunkworks. Hvad synes du om den tilgang? 

"Jeg mener, at virksomhederne bør gøre begge dele," siger han.

Med det mener han, at det er nødvendigt at have folk, der arbejder meget dedikeret med innovation. Men det er en fejl, hvis man tror, at alle de de goder ideer kommer fra udviklingsafdelingerne.

"Ofte kommer de bedste ideer fra folk andre steder i virksomheden. Eksempelvis fra en medarbejder i produktionen eller en nyansat der kommer fra en helt anden branche, og derfor ser på virksomhedens produkter med friske øjne," siger han.

Læs også:
Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X" 

Kom med indenfor i Danmarks hemmelige verdensklasse-uddannelse



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.