Førerløse lastbiler kører igennem Danmark onsdag

Dansk Vejdirektorat indgår i et større europæisk testforløb, hvor lastbiler kører uden at blive styret af en chauffør.

Store virksomheder som Google og Volvo kæmper for at bygge en førerløs bil, der skal køre dig på arbejde og hjem igen.

Der går dog nogle år før, at du som en anden Will Smith fra i, Robot kan sætte dig ind i en bil og blive kørt på arbejde. Men selve scenariet med de førerløse biler er ikke så utopisk igen. 

Et samarbejde mellem Vejdirektoratet i Danmark og en række europæiske lande, heriblandt Holland, prøver i dagene efter påske at optimere lastbilskørsel, så chaufførerne ikke behøver køre bilen selv, selv om der stadig skal være chauffører i lastbilerne. 

En chauffør styrer hele konvojen
En konvoj af lastbiler skal køre fra Sverige igennem Danmark og ned til Rotterdam i Holland. Lastbilerne har alle chauffører, men det er den forreste chauffør, som skal styre hele karavanen.

Med en afstand på kun et halvt sekund - det svarer til  11 meter - er der store forhåbninger til resultatet af forsøget.

"Det vil på sigt kunne skabe store besparelser for ikke kun vognmændene, men også i form af mindre trængsel for den øvrige trafik. Tænk over hvor meget lastbilerne fylder på de danske veje, og forestil jer så, hvis de i stedet agerede som var det et tog i den ene bane," siger afdelingschef hos Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Radiosignaler og magneter Lastbilerne er forbundet med radar og radioforbindelse.

De har alle Adaptive Cruise Control, som også ligger i mange af de dyrere bilmærker i dag.

Det er en teknologi, som med en radar kan måle afstanden til de omkringliggende biler, heriblandt de andre lastbiler, så afstanden holdes.

Lastbilerne kommunikerer også med hinanden via en teknologi kaldet Automatic Break Control, som i bund og grund sender et trådløst signal til de andre lastbiler, som automatisk bremser, når den forreste lastbil trykker på bremsen.

Det sker langt hurtigere end et menneske kan reagere bag en bremsende bil.

Det betyder, at du kan mindske afstanden mellem lastbilerne helt ned til et halvt sekund i forhold til den lovpligtige afstand på to sekunder afstand.

"Det er fuldstændig lige som det fungerer i et tog. Når lokomotivføreren træder på bremsen, så bremser alle vognene i toget samtidig. Det samme sker her med lastbilerne, så den korte bremseaftand mellem bilerne er ikke et problem, da alle lastbilerne bremser samtidig," siger Andreas Egense.

Læs også: Dansk kommune på vej med selvkørende bus - kan blive den første i Danmark

Kan skabe store besparelser
Lastbilerne vil samles i lange konvojer på motorvejene og køre i slipstrømmen af hinanden.

Det sparer mange penge på brændstof, og giver også miljømæssige besparelser.

Da den forreste chauffør styrer hele vogntoget, er perspektivet, at de resterende chauffører i stedet kan arbejde med det administrative arbejde med hensyn til logistik ved den næste destination. 

"Vi tror, at førerløse biler i første omgang vil blive en realitet på motorvejene. Her er de trafikale omgivelser meget simplerere end i byen," siger Andreas Egense.

"Vi tror også, at den førerløse teknologi i første omgang vil blive udbredt på de store lastbiler. Her vil investeringen i teknologien udgøre en mindre andel af den samlede investering i køretøjet. Samtidig kører en lastbil markant mere end en personbil gør, så investeringen i teknologien vil blive udnyttet i højere grad, " siger Andreas Egense.  

Lastbilerne vil være at finde i to konvojer på de danske veje den 30. marts. 

Læs også: Dur de overhovedet? Googles førerløse biler indblandet i en stribe uheld


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Gigantisk underskud til CSC Danmark: Har tabt næsten en milliard kroner på et år
CSC Danmark har i det seneste år tabt 930 millioner kroner ud af en omsætning på 2,7 milliarder kroner. Er den rivende gal i selskabet?
Channelworld
Atea sigtet i stor bestikkelsessag: Kan komme til at koste selskabet dyrt
Også Atea er sigtet af politiet i den store bestikkelsessag. Det kan komme til at koste selskabet dyrt.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.