Artikel top billede

Coop-direktør om ny online-butik: "Det bliver svært at tjene penge, så det er et sats på fremtiden"

Interview: Coops nye netsatsning vil kun stjæle få kunder fra landets brugs-butikker, lyder det fra Coops koncerndirektør, Jan Madsen.

Det bliver nu muligt for kunder i hele landet at vælge og vrage mellem 8.000 dagligvarer på coop.dk, der kan leveres direkte til hoveddøren. 

Det kan du læse mere om her: Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet

Ifølge Jan Madsen, koncerndirektør hos Coop, er det dagligvaregigantens forventning, at nethandlen vil erobre knap seks procent af markedet i løbet af de kommende år. 

"Der er mange forskellige bud på, hvordan dagligvaremarkedet vil udvikle sig. Jeg har hørt folk gætte på, at nethandlen vil komme til udgøre alt fra fem procent af markedet til 20 procent af markedet."

"Kigger vi på det engelske marked, kan vi se, at  nethandlen står for knap seks procent af markedet, og jeg tror, at det er realistisk at forestille sig, at det danske marked vil lande samme sted," siger han til Computerworld.

Indtil nu er der ikke nogen, der har været i stand til at tjene penge på dagligvarehandel på nettet. Iso forsøgte sig uden succes i 1990'erne og Nemlig.com har underskud i øjeblikket. Så hvorfor tror du på, at det kan udvikle sig til en god forretning for Coop?

"Vi kan se, at der en stigende interesse fra vores kunder, og derfor er det min forventning, at vi vil opleve en fortsat vækst i dagligvarehandel på nettet i løbet af de kommende år." 

"Hos Coop har vi dog allerede solgt dagligvarer på nettet via vores Irma-butikker siden 2010, og her har vi lært en masse om, hvordan vi driver en effektiv værdikæde via blandt andet automatiske plukkesystemer på lageret og vi har etableret et logistisksamarbejde med PostNord. Derfor tror vi på, at Coop nu har en model, der kan skaleres. "

"Men det er rigtigt, at vi fra erfaringerne i udlandet kan se, at det er svært at tjene penge på området. Så det er et sats på fremtiden." 

Det vil vel næsten uundgåeligt gå udover omsætningen i jeres fysiske butikker. Hvilke tanker gør I jer om det?

"Vores erfaringer med nethandlen på Irma.dk viser, at kunder, der handler via nettet, opbygger en større loyalitet til den fysiske butik. Det skyldes blandt andet, at netbutikken er med til at oplyse om butikkernes varesortiment, og det falder positivt tilbage på den fysiske butik."

"En anden pointe er, at nethandlen stadigvæk har en ret lille del af markedet, og derfor vil påvirkningen på de fysiske butikker ikke være særlig stor," siger Jan Madsen, der samtidig oplyser, at Coop har en aftale med de lokale brugsforeninger om, at et eventuelt overskud bliver fordelt mellem alle brugsforeninger.

Konkurrence fra nyt net-supermarked

Siden 2010 har internet-supermarkedet Nemlig.com drevet onlinehandel på nettet i Københavns-området.

Men ifølge Jan Madsen er det kun noget, som Coop har mærket i stærkt begrænset omfang.

"Nemlig.com har haft en pæn vækst, der naturligvis er kommet fra fysiske butikker. Men Nemligs vækst er kommet fra et meget lille udgangspunkt, og derfor er det ikke noget, der for alvor har givet udslag på vores resultater".

Men hvilke rolle har konkurrencen fra Nemlig.com haft på jeres beslutning om at satse på dagligvarehandel på nettet?

"Det afgørende for vores beslutning har været, at kundeundersøgelser har vist, at der er en øget interesse for dagligvarehandel på nettet. Derudover har vi haft et ønske om at gribe first-mover-fordelen ved at være den første af de store dagligvarekæder, der tager initiativet på området," siger han.

Læs også:
Coop klar med stor net-satsning: Nu begynder den store dagligvare-krig på nettet 

Kvickly og Super Brugsen vil afskaffe køer: Sådan fungerer den nye app

Han så lyset i New York: Sådan vil Nemlig.com forandre dine indkøb