Danske Uber-chauffører risikerer bøder - men hvem skal betale? Uber eller chaufførerne selv?
Seks danske Uber-chauffører risikerer bøder på flere tusinder kroner for ulovlig taxakørsel. Men hvem skal betale, hvis de bliver dømt? Uber eller dem selv?
Det skyldes ikke mindst, at flere af de tiltalte forklarede retten, at Uber havde forklaret dem, at der ikke var noget ulovligt i det arbejde, som de udførte.
Den spekulation vil forsvarsadvokat Eddie Omar Rosenberg Khawaja dog ikke komme ind på.
"Det er endnu uafklaret, om det bliver mine klienter, som betaler bøden, hvis vi taber sagerne," var det mest præcise svar forsvarsadvokaten ville give.
Eddie Omar Rosenberg Khawaja er advokat for fire af de seks Uber-chauffører, som er tiltalt for at fragte passagerer uden licens, eller på almindeligt dansk - at køre pirattaxa.
Arbejder ikke for Uber
Blandt de fremmødte taxachaufører var der en del, som havde svært ved at huske, at forsvarsadvokaterne ikke arbejder for Uber, men for de sigtede chauffører.
Det var en detalje, som Eddie Omar Rosenberg Khawaja slog fast efter retsmødet.
Annonce:
"Jeg har ingen relation til Uber, og Uber har ingen aktier i det her," understregede advokaten, som dog naturligvis har kommunikeret med Uber i forbindelse med sine klienters sager.
Sagen skulle være slut
Egentlig skulle det danske retsvæsen være færdigt med hans fire klienter, men retten nåede kun at afhøre fire af de sigtede og de betjente, som standsede hver af de sigtede.
For Eddie Omar Rosenberg Khawaja og advokat Bettina Hald Engmark, som repræsenterer de to sidste af de seks sigtede Uber-chauffører, brugte så meget tid på at klage over anklagemyndighedens arbejde, at retten måtte udskyde resten af processen til 17. juni.
Forsvarsadvokaterne mener nemlig, at der slet ikke er indsamlet tilstrækkeligt med informationer til, at retten kan tage ordentligt stilling til anklagerne.
"Jeg er tilfreds med, at der nu er bedre tid til at flere oplysninger frem," fortalte Eddie Omar Rosenberg Khawaja, da dommer Grethe Jørgensen lidt over tre om eftermiddagen havde stoppet dagens begivenheder.
"Vi synes at sagerne ikke er ordentligt belyst, og det er anklagerens opgave," fortsatte han.
Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.
Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.
På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?