Artikel top billede

Det har været et langt dødsridt: Nu bør Microsoft trække stikket til Windows på mobilen

ComputerViews: Windows på mobilen er en levende død. Nu mangler Microsoft bare at erkende det og trække stikket.

Microsofts mobileventyr har ikke alene været langt og dyrt. Det kan også meget vel snart være slut. 

For det bliver efterhånden sværere og sværere at se en mulig vej ud af den sump, som Microsofts Windows-satsning til smartphones har udviklet til at være. 

Det står især klart efter den sidste uge, hvor Seattle-virksomhedens mobileventyr nåede sit hidige lavpunkt.

Det skete da virksomheden meddelte, at den måtte nedlægge 1850 stillinger i mobildivisionen, hvilket du kan læse mere om her: Efter katastrofale salgstal: Ny stor fyringsrunde i Microsoft.

Samtidig viste en ny markedsanalyse fra it-analysehuset Gartner, at Windows blot sidder på 0,7 procent af smartphone-markedet. 

Det kan du læse mere om her: Microsofts smartphone-salg i katastrofalt dyk: Ekspert tror ikke længere på projektet.

Den seneste fyringsrunde kommer desuden blot et år efter, at Microsoft nedlagde intet mindre end 7.800 stillinger i mobildivisionen og samtidig afskrev 7,8 milliarder dollar eller knap 50 milliarder kroner på sin mobilsatning.

Læs også: Efter katastrofale salgstal: Ny stor fyringsrunde i Microsoft

Store forventninger

Microsoft lancerede Windows Phone - eller Windows Phone Series 7 som Microsoft indledningsvis døbte det - ved Mobile World Congress i Barcelona i februar 2010. 

Dengang var der stor optimisme at spore.

Analysevirksomhederne Gartner og IDC forudså, at Windows i løbet af en fire-årig periode vil blive verdens næststørste mobile styresystem og vil opnå markedsandele på omkring 20 procent. 

Men i dag virker Windows Phone-eventyret snarere som et langt dødsridt, som Microsoft selv har været med til at forværre og forlænge unødigt, da virksomheden i 2013 øgede sin indsats på mobilmarkedet ved at betale 7,2 milliarder dollar - knap 40 milliarder kroner med den daværende dollar-kurs - for den kriseramte finske mobilproducent Nokia. 

Windows Phone-satningen og opkøbet af Nokia er dog langt fra Microsoft første forsøg på at erobre mobilmarkedet. 

Microsoft var med styresystemerne Windows CE og Windows Mobile med fra den mobile revolutions første dage.

Og i 2010 forsøgte Microsoft at byde iPhonen op til dans, da virksomheden lancerede Kin-telefonerne, der udviklede sig til et flop af nærmest episke dimensioner, da Microsoft efter blot to måneder måtte give fortabt og lægge de nye smartphones i graven.

Læs også: Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS

Man kan derfor undre sig over, at Microsoft ikke formåede at kapitalisere på det forspring, som virksomheden havde på mobilmarkedet med Windows CE og Windows Mobile, der eksisterede lang tid før iPhonen. 

En del af forklaringen er formodentligt, at Microsoft var så dybt forankret i Windows-tankegangen, at virksomheden overførte dogmerne fra Windows på desktop til den mobile verden.

Det gjorde Microsoft i sådan en grad, at virksomheden sågar valgte at genbruge Start-knappen på mobiltelefoner, der dengang havde en mindre skærm end telefonerne i dag. 

Microsoft blev kort sagt Windows-blind, og det havde den konsekvens, at Microsoft forsømte at gentænke den mobile oplevelse på touchskærmens præmisser. Den opgave tog Apple i stedet på sig.

Ballmers store fejl

Fejl var meget sigende for den kultur, der herskede i Microsoft under Steve Ballmers ledelse.

Her var Windows centralt for alt, hvad Microsoft foretog sig.

Virksomhedens forsøgte aktivt at bruge tyngden fra sine andre populære produkter til at skubbe Windows Phone op i momentum.

Eksempelvis blev Microsofts Office-produkter til iOS og Android holdt tilbage, og var i stedet mere eller mindre eksklusivt forbeholdt Windows Phone. 

Konsekvensen af dette valg viste sig dog snarere at være, at Windows Phone trak Office-division med sig ned i dyndet i stedet for det omvendte. 

Under Satya Nadella har Microsoft derimod udviklet sig til at være styresystem-agnostisks firma.

Windows spiller ikke længere samme centrale rolle i virksomhedens strategi, og til Apples præsentation af iPad Pro sidste efter år havde Microsoft sågar sendt en repræsentant fra Office-divisionen, der på Apples scene - iført i et Apple Watch - præsenterede Microsoft Office til iPad Pro.

Windows til mobilen er de facto død

Derfor er det heller ikke længere nogen selvfølge, at Microsoft vil fortsætte med at satse på et mobilt styresystem, der med en markedsandel på 0,7 procent de facto er afgået ved døden. 

I stedet vil det være både forventeligt og et klogt valg, hvis Microsoft vælger at tage konsekvensen og trække stikket til sit mobile styresystem. 

Det er en beslutning, som Microsoft længe har forberedt sig på under Satya Nadellas ledelse.

Her er virksomheden i fuld gang med at omstille sig til en ny verdensorden, hvor Microsoft ikke længere ejer platformen til de mest populære computerer i verden, vores smartphones. 

I stedet forsøger Microsoft at gøre sig uundværlig ved at sikre sig ejerskabet af de vigtigste apps og den underliggende cloud-platform. 

Rygter om en Surface-telefon

Der florerer ganske vist vedholdende rygter om, at Microsoft arbejder på en såkaldt Surface Phone, der i i så fald formodentligt vil være et sidste forsøg på at etablere en smartphone-platform. 

Men i stedet for kaste sig ud i et nyt mobil-eventyr bør Microsoft måske i stedet hente inspiration fra kollegerne hos Amazon, der i 2014 floppede med smartphone-satsningen Amazon Fire Phone.

Her erkendte Amazon dog hurtigt sit nederlag og har i stedet for sat det lange lys på og satser nu på at erobre den næste store platform med sin populære Echo-højtaler

På samme måde bør Microsoft nu gør sig klar til at erobre den næste store platform, hvor virksomheden allerede har gode kort på hånden med sine satsninger på blandt andet intelligente bots og augmented reality-brillerne, HoloLens.

Læs også: 
Microsoft tabte monopolet - men kan sagtens vinde krigen

Microsofts mobiler sendt til tælling - men Microsoft har stadig ét skud i bøssen

Analyse: Google tager førertrøjen, Apple satser på det sikre, og Microsoft er hægtet af