Artikel top billede

Sådan her fremtidens papirbunke ud, hvis transportbranchen skal ind i det 21. århundrede. (Foto: © STANCA SANDA / Alamy / STANCA SANDA / Alamy)

Hver sjette vognmand har ikke en hjemmeside: "Hvis de ikke digitaliserer, går kunderne et andet sted hen"

Logistikbranchen skal digitaliseres, hvis den skal følge med udviklingen. Men det er ikke helt let i en verden, da hver sjette vognmand ikke engang har en hjemmeside.

Logistikbranchen er tvunget til at digitalisere, hvis den skal følge med tiden.

For kunderne er simpelthen for godt vant til at finde sig i mindre end det komplette overblik.

Det mener Kuno Lange Jensen, it-direktør i Scan Global Logistics (SGL), der er et dansk logistikfirma, som blandt andet arbejder med transport af nødhjælp.

"Hvis man ikke digitaliserer, kommer kunderne til at gå et andet sted hen. Vi er jo alle sammen forbrugere, og vi gider ikke en leverandør, der ikke kan levere den samme service som de andre."

Direkte kontakt til chaufførerne

For et firma som Scan Global Logistics, der blandt andet har en række nødhjælpsorganisationer som kunder, betyder det, at kunderne kræver de samme ydelser, som almindelige forbrugere er vant til.

"Folk er vant til track and trace fra privatlivet, og det vil vores kunder også have nu. Så vi skal digitalisere i flere led. Både ud mod kunderne og ud mod underleverandørerne."

Det betyder blandt andet, at chaufførerne ude hos de enkelte vognmænd skal sende data direkte tilbage til SGL's systemer, som igen er forbundet med kunderne.

Læs også: Sådan skal data-analyse gøre dansk transportfirma til en bedre forretning

Gamle mobiler kan også komme med

Ikke en helt ligetil opgave i en branche, hvor hver sjette vognmand ikke engang har en hjemmeside.

"Vi bruger mange forskellige vognmænd, og mange af dem har heldigvis allerede digitaliseret meget af papirarbejdet. Men dem, der ikke har digitaliseret, bruger en app, som vi har fået udviklet."

Så langt, så godt. Men det er ikke helt nemt, at få chaufførerne til at bruge appen, forklarer Kuno Lange Jensen.

For selv hvis chaufførerne gerne vil bruge appen, er det ikke sikkert, at teknikken kan følge med. For ikke alle har de nyeste og smarteste mobiler med i førerhuset.

"Vi bruger også nogle gange udenlandske vognmand, og de har ikke altid de nyeste telefoner. Så er der heldigvis en html-version af appen, så de kan rapportere den vej."

Html-versionen er faktisk appens forgænger. For da SGL satte sig for at slippe af med papirarbejdet, ville virksomheden ikke vente på, at man havde færdigudviklet en app.

"Det var faktisk sådan vi startede. For det var en hurtig måde at komme ud over rampen," fortæller Kuno Lange Jensen.

Læs også: Alle taler om digitalisering - men spørgsmålet er om er du god nok til at levere varen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere