Artikel top billede

Danske EET Europart har firedoblet omsætningen på 10 år: Sådan har vi bygget vores milliard-forretning

It-distributøren EET Europart er en af den danske it-branches oversete successer. På 30 år har selskabet bygget en forretning, som har rundet mere end to milliarder kroner i omsætning.

"Vi er Europas størstes it-supermarked for reservedele, tilbehør og accessories."

Sådan lyder den stolte konstatering fra koncernchef John Thomas, som de seneste snart 20 år har stået i spidsen for den danske it-distributør EET Europarts.

Selskabet har undervejs etableret sig som en af de mest diskrete og oversete successer i den danske it-branche.

En ting er, at selskabet siden etableringen i 1986 har kørt med konstant overskud. Men alene de seneste 10 år er omsætningen firedoblet, så den i 2015 rundede 2,4 milliarder kroner.

Halvdelen af de i alt 550 medarbejdere er fokuseret på salg, og de bakkes op af et antal produktkonsulenter plus folk i en række backoffice-funktioner.

Siden midt i 1990'erne har EET bredt sig fra de fire skandinaviske lande til i dag, hvor man fra hovedsædet i Birkerød nord for København styrer en forretning, der er aktiv i tilsammen 27 lande - de fleste i Europa.

En stor del af vokseværket - både økonomisk og geografisk - er sket gennem målrettede opkøb. EET har på 20 år overtaget mere end 30 firmaer - senest i denne måned - hvor man overtog den spanske distributør Import Cable, der er specialist i noget så jordnært som kabler og connectivity.

Men de mange opkøb gennem tiden har ikke handlet om volumen alene. Lige så vigtigt er det at få ny viden og nye forretningsområder, som kan understøtte den eksisterende forretning.

"Vi køber ikke en virksomhed, hvis vi ikke får kompetencer med i form af nye kundesegmenter eller produktsegmenter," siger John Thomas.

Han peger på, at EET i de seneste seks år har præsteret en årlig vækst på 10 procent, når man fraregner de opkøb, der er foretaget i samme periode.

Kunder vil have hurtig levering

EET's kunder er it-forhandlere, installatører og detailkæder, som netop har brug for både hurtig levering og viden om de produkter, som de skal sælge videre eller installere ude hos slutkunderne.

Men selv nok så effektiv logistik og stærk produktviden ændrer ikke på, at EET ligesom alle andre i it-branchen også er tvunget til at tænke på den pris, som kunden skal betale.

Og det er ifølge John Thomas i skæringspunktet mellem pris og bekvemmelighed, at EET har fundet det gyldne snit.

"Den laveste pris er ikke nødvendigvis det, der gør kunder lykkelige. Men vi kan ikke tillade os at være meget dyrere end vores konkurrenter. Det er markedet alt for konkurrencepræget til. Men har du varerne på lager og kan levere hurtigt og give god support, kan du tage en marginalt højere pris," siger John Thomas.

Han mener, at EET's kunder langt hen ad vejen tænker på samme måde som private forbrugere, der tager afsted på den ugentlige indkøbstur.

"Spørg dig selv: Hvad er det for et supermarked, du kører hen til. Det er der, hvor du kan få lave unitpriser. Men det har også betydning, hvor bredt vareudvalget er, og at du ved, at de varer, du er vant til at købe, står klar på hylden," siger John Thomas, som med 34.000 forskellige varer på lager mener at have Europas bredeste sortiment.

Verdens største på HP-dele

I den daglige kamp om kundernes gunst er EET's strategi at satse på faglig dygtighed, viden og kompetencer. Det er ifølge John Thomas det, der vinder på den lange bane.

"Når vi bliver udfordret på et lokalt marked er det på vores kompetencer. Det er der, vi skal være dygtigere end vores mindre og lokalt baserede konkurrenter," siger han.

EET's store volumen på tværs af landegrænser giver også muskler til at tilbyde produkt-producenter et samlet koncept for marketing og styring af distributionen af produkter indenfor hele den europæiske region.

Det er en styrke, som har gjort det muligt for EET at blive Europas og måske verdens største distributører af reservedele til eksempelvis HP-printere - et område som samtidig er EET's største enkelt-forretning, som står for omkring otte procent af den samlede omsætning.

Vokseværket har også ført til, at selskabet i dag har en langt bredere forretning.

I 1990'erne udgjorde handel med blandt andet USB-sticks og RAM-moduler fra producenten Kingston hele 55 procent af forretningen og andet tilbehør fra Kingston.

Siden er meget vand løbet under broen, og it-branchen har forandret sig meget - og ifølge John Thomas til det bedre.

"Dengang var det noget af en cowboy-branche med mange små spillere, som ikke allesammen overholdt producenternes spilleregler eller landets love. I dag er det en meget mere moden branche," mener John Thomas.

Syv forretningsområder

I dag EET opdelt i syv forskellige forretningsområder, som udover levering af reservedele også omfatter eksempelvis mobility, betalingsterminaler, forbrugerelektronik, storage og netværk avancerede skærmløsninger og overvågningskameraer.

"Vi er ikke så fokuseret på den enkelte deal, vi indgår med en kunde eller en leverandør. Vores strategi er at optimere vores koncepter og processer indenfor salg marketing og logistik, så det bliver nemmere for kunder og producenter at handle med os," siger John Thomas.

Stærk support, produktviden og ikke mindst en ultraeffektiv logistik er helt afgørende for, at forretningen kan hænge sammen og helt lavpraktisk leve op til EET's garanti om levering fra dag til dag på langt hovedparten af sine varer.

Den bedste illustration af EET's satsning på effektiv og hurtig levering er en fire meter høje og 1.400 kvadratmeter stor lagerrobot, som er det bankende hjerte i EET's danske hovedsæde i Birkerød.

Mælkekasse-store robotvogne jonglerer med de varer, der gemmer sig i de tusindvis af skuffer, som er stablet ovenpå hinanden.

Når det går hedest til, kan de håndtere op til 1.000 bestillinger i timen.

Fejlprocenten på lageret er ifølge John Thomas under en halv promille. Og der skal den helst blive for at EET kan blive ved med at tjene penge.

Hvert år ekspederer EET tæt på en million ordrer, som kunderne i langt de fleste tilfælde bestiller via EET's netportal, hvor man kan vælge mellem mere end en million varenumre.

Udover den højteknologiske lagerrobot huser det danske hovedsæde også alle koncernens backoffice-funktioner som marketing, salg, økonomi og it.

Centraliseringen er en anden vigtig forudsætning for at kunne holde omkostningerne nede og indtjeningen oppe, fortæller John Thomas.

Læs også:

Kendte danske it-folk får plads i EET's bestyrelse - nu lægges der an til børsnotering

Dansk distributør bliver verdens største på dette område