Artikel top billede

Fire grunde til at Googles nye Facetime-dræber både kan hitte og floppe

Google har lanceret en ny video-app, der skal tage kampen op mod Facetime og Skype. Læs her, hvorfor det både kan blive et stort hit og et kæmpe flop.

Google har netop lanceret sin video-app Duo, der er et forsøg på at erobre videotelefoniområdet fra Microsofts Skype og Apples Facetime.

Duo blev første gang præsenteret for offentligheden på Googles I/O-konference tilbage i maj, men først nu er den nye app blevet frigivet.

Minder om Facetime

Google Duo har meget tilfælles med Apples Facetime. Men hvor Apple udelukkende har gjort Facetime tilgængelig på Apples egne platforme, så findes Duo i en version til både iOS og Android, hvilket betyder, at den kan installeres på langt hovedparten af verdens smartphones.

I skrivende stund ser det dog endnu ikke ud til, at Google Duo er klar til download i de danske udgaver af Google Play og Apples App Store. 

Læs også: Dansk udvikler: Her er de hotteste nyheder fra den store Google-konference

Spørgsmålet er dog, om Google med Duo vil være i stand til at få en fod indenfor på videomarkedet, der indtil videre er domineret af netop Facetime og Skype.

Herunder giver vi fire gode grunde til, hvorfor Google Duo både kan blive et hit og et flop.

To grunde til at Google Duo bliver et hit

- Duo virker på begge store platforme

Apples FaceTime er gennem de seneste år blevet en af de mest toneangivende videochat-apps. Problemet er blot, at Facetime udelukkende er tilgængelige på et sted mellem 15 og 20 procent af verdens smartphones. 

Google Duo er derimod tilgængelig til både iOS og Android, der samlet har knap 98 procent af smartphone-markedet i verden, og derfor er det potentielle marked for Duo ganske stort. 

Det betyder også, at Google Duo ikke alene kan appellere til Android-kunder, der ikke har adgang til Facetime. Det er også et fristende tilbud for iOS-brugere, der er frusterede over, at de med Facetime er begrænset af, at de kun kan ringe til andre iOS-brugere. 

- Duo er født til den mobile virkelighed 

Google har fravalgt at lave en pc-udgave af Duo og har i stedet udelukkende lanceret appen til smartphonen. 

Den kan måske lyde som en svaghed. Men i virkeligheden kan det vise sig at være en styrke, at Google har valgt at fokusere sine ressourcer og omfavne det teknologiske landskab, som det ser ud anno 2016.

For i dag er det de mobile platforme, der hersker, og desktop-styresystemer som Windows og MacOS har efterhånden kun perifær betydning på consumer-markedet. 

Det betyder, at Duo især har gode muligheder for at stjæle brugere fra Skype. For den Microsoft-ejede app er født i en pc-verden, og omstillingen til den nye mobile virkelighed ser ikke ud til at have været helt gnidningsfri. 

Skype har i dag karakter af at være en kombineret chat- og videotelefoni-app. Men på chatområdet møder Skype hård konkurrence fra en ny generation af mobile chat-apps som Whatsapp, Facebook Messenger og Snapchat, og samtdig bliver bliver Skype nu også udfordret på videoområdet af Facetime og Google Duo.

Læs også: Den mobile revolution er over os - og det får konsekvenser for dig

To grunde til at Google Duo bliver et flop

- Google kommer sent ind i kampen

Google Duos største konkurrenter, Facetime og Skype, har været på markedet i henholdsvis seks og tolv år. 

I løbet af den periode er de blevet helt centrale for vores forståelse af, hvad videochat er. Ja, det "at skype" og "at facetime" er nærmest bleve synonymer for videochat og en naturlig del af ordforrådet hos unge såvel som gamle. 

Det illustrerer, hvor stærke konkurrenter det er, Google skal slå. Derfor bliver det også en svær kamp at vinde for Google, og det kommer formodentligt til at kræve både et overlegent produkt og en solid markedsføring. 

- Google har en historik for sociale flop

Gennem de seneste år har det været langt mellem Googles helt store succeser, og Google ser især ud til at have en uheldig hånd med sociale produkter. 

Det bedste eksempel er Google+, der var en åben krigserklæring mod Facebook. Men på trods af at Google investerede masser af prestige og brugte enorme økonomiske ressourcer på det nye sociale medie, blev det aldrig en succes.

Dermed skrev Google+ sig ind i en række mislykkede forsøg på lancere nye sociale produkter. For før Google+ floppede Google også med besked-appen Google Wave og det sociale medie Google Buzz.

Læs også:

Microsofts mobile løsninger: Det har giganten lært af fortidens fejl