Artikel top billede

Opbrud i den danske konsulent-branche: Derfor rykker it-konsulenterne rundt på kryds og tværs

ComputerViews: Markedet for danske it-konsulenter konsoliderer sig. Opkøb og fusioner er tendensen i øjeblikket, og det er der især tre årsager til.

ComputerViews: Der er røre i den danske konsulent-branche, hvor en række opkøb og fusioner på det seneste er blevet meldt ud.

Det sker samtidig med, at mange it-konsulenter i forvejen ganske hyppigt skifter arbejdsgiver, fordi nye, attraktive tilbud dukker op, hvor man lige kan få lidt mere i løn og lidt mere spændende arbejdsopgaver.

Det sidstnævnte er der for så vidt ikke noget nyt i, men til gengæld er der ekstra godt gang i konsolideringerne i branchen i øjeblikket.

Devoteam og Herbert Nathan meldte for et par uger siden ud, at de to selskaber fusionerer.

Den nye konsulentvirksomhed (hvor begge brands bevares) får omkring 250 it-konsulenter i Skandinavien med en gennemsnitlig konsulenterfaring på over 15 år, oplyste selskaberne.

Heraf beskæftiger Herbert Nathan & Co som den mindste spiller i fusionen omkring 30 konsulenter.

I sidste uge kunne Devoteam Solutions så annoncere en fusion med virksomheden Globicon. Begge konsulenthuse rådgiver om og implementerer service management-løsninger - og med de 15 nye konsulenter kommer Devoteam Solutions/Globicon i alt til at råde over 35 konsulenter.

De store opkøb i konsulentbranchen

Det var et mere regulært opkøb, der var tale om, da norske Visma tidligere i år opkøbte det danske firma Mind4IT med 180 it-konsulenter, der typisk arbejder på freelancebasis for forskellige virksomheder.

Og det trak store overskifter, da den norske kapitalfond FSN Capital i december sidste år overtog halvdelen af det danske it-konsulenthus Netcompany for omkring 1,1 milliarder kroner.

Målet med den handel er ifølge Netcompany-topchef André Rogaczewski at gøre Netcompany til 'den største og mest succesfulde it-leverandør i det danske marked."

Læs også: Se tallene: Disse danske it-konsulentvirksomheder betaler mest i løn

Samtidig med de helt store konsulent-opkøb finder der dog også løbende en stribe mindre konsulent-fusioner og -overtagelser sted, der ikke altid får den store opmærksomhed i forbifarten.

Et eksempel er, da IBM Danmark sidste år overtog 25 konsulenter fra Deloitte og dermed også alle Microsoft Dynamics-aktiviteterne fra Deloitte.

Sikkerhedskonsulenter er hotte

Samtidig har vi i de senere år været vidne til en intens konkurrence om it-konsulenter, der har dyb indsigt i de sikkerhedstrusler, der i stigende grad bekymrer offentlige og private virksomheder.

De fleste af de store danske it-konsulenthuse har i dag sikkerhed som et central forretningsområde. Af samme grund kæmper de en hård kamp om at kapre de bedste sikkerhedskonsulenter - og de er i forvejen en mangelvare.

Læs mere om det her: Benhård konkurrence om alt for få it-sikkerhedsfolk - og nu vil virksomhederne ansætte endnu flere

At der finder masser af opkøb og fusioner sted i den danske konsulent-branche, mens it-konsulenterne i det hele taget ganske hyppigt skifter arbejdsgiver, bunder i høj grad i tre ting:

Tre årsager til konsolidering og opbrud

1) Det er et marked med masser af vækst og indtjeningsmuligheder

Danske it-konsulentfirmaer har generelt masser af vækst og gode indtjeningsmuligheder.

Det så vi blandt andet, da Computerworld sidste år bragte en større analyse af regnskaberne hos konsulentvirksomhederne Accenture, Capgemini Sogeti, Devoteam Consulting, PA Consulting, Netcompany IT and Business Consulting, Visma Consulting og Rambøll Management Consulting

Konklusionen var, at de syv selskaber samlet set havde forbedret resultatet før skat med hele 48 procent i forhold til året før.

Samtidig er det interessant, at ingen af de syv store konsulentvirksomheder, der dengang rådede over ialt 1.887 medarbejdere, kørte med underskud.

Læs mere om det her: Danske it-konsulentfirmaer skovler penge ind: Så vildt går det for sig

Men selvom pengene skam findes i markedet, er konkurrencen blandt selskaberne også hård.

Det er en af grundene til, at mange af konsulentvirksomhederne er åbne overfor konsolidering.

2) Det er et marked i forandring med nye krav og forventninger hos kunderne

En anden grund er, at markedet for konsulentydelser er under forandring. Det er et konstant arbejde at sikre, at man råder over de rette og bedste konsulent-kompetencer.

Samtidig har mange kunder en forventning om, at man som konsulentvirksomhed både kan levere dyb, meget specialiseret rådgivning og tilsvarende løsninger (også på nye teknologiområder som internet of things og big data), men også mestrer totalrådgivning i de brede spørgsmål om digital transformation og innovation.

Og ja, så skal man som konsulentvirksomhed naturligvis kunne skalere og følge med efterspørgslen hos kunderne, hvilket ikke mindst stiller krav til organisationen i konsulentvirksomheden.

3) Volumen er et afgørende konkurrenceparameter

Den tredje årsag er, at volumen er et afgørende konkurrenceparameter i dag.

De fleste kunder befinder sig i en global forretningsverden med globale konkurrenter og globale udfordringer.

Det gør det svært at vinde kunden, hvis man er et mindre dansk konsulenthus med en lokal og relativ snæver ekspertise, der er oppe imod langt større spillere, der har både volumen, et internationalt setup og en både dyb og bred ekspertise.

Læs mere her:

Stor dansk konsulent-fusion: Devoteam og HerbertNathan smelter

Stor mangel på it-sikkerhedsfolk: Så svært er det at finde de rette

Se tallene: Disse danske it-konsulentvirksomheder betaler mest i løn

Danske it-konsulentfirmaer skovler penge ind: Så vildt går det