Artikel top billede

Foto: Lars Jacobsen

Tesla er smart - men jeg vil hellere køres (næsten) ned af en Volvo

Digitalisering af transportmidler kan skabe større sikkerhed. Men der er stor forskel på, hvad producenterne lægger vægt på - er det andre biler eller fodgængere, elge og cyklister?

"I just wanted to let you know that I think my car probably saved the life of a pedestrian last night,".

Sådan starter et brev til Elon Musk, som Tesla-stifteren for et nogle uger siden offentliggjorde på sin Twitter-konto.

I brevet gennemgår den anonymiserede ejer, hvordan en fodgænger, i mørke og regnvejr, pludselig trådte ud foran hans Tesla Model S.

Straks registrerede Teslaens systemer fodgængeren, viste en advarsel formet som en rød bil på instrumentpanelet, og bremsede automatisk bilen.

Ifølge chaufføren før han selv nåede at træde på bremsen og så hurtigt, at bilen stoppede et par tommer fra fodgængeren.

En heldig og lykkelig udgang for fodgængeren. Og uforståeligt, at det samme sikkerhedssystem i Danmark bliver pålagt den fulde afgift - blot fordi Skatteministeriets liste over nyt sikkerhedsudstyr sidst blev af opdateret af en komité bestående af Tollundmanden, Grauballemanden og Egtvedpigen.

Når cykelstier er eksotiske, bliver softwaren derefter

Men historien er også en reminder til os alle om, at selv i vores globale verden er der stadig stor kulturel forskel på produkter og software. Og det er derfor, du hellere vil have en moderne Volvo på skolevejen end den smarte Tesla.

Tesla er smart, måske den smarteste bil på gaden lige nu. Men Tesla er også udtænkt og bygget i USA, hvor cykelstier og fortove er eksotiske indslag i bybilledet.

Prøv bare at spørge receptionisten på et hotel i Los Angeles hvor langt der er til en adresse til fods - jeg garanterer dig for, at du vil få det blik, som hun normalt reserver til små børn og fatsvage mænd.

To grupper, min kone forsikrer mig om, har overraskende mange fælles træk.

Artiklen fortsætter under billedet...

Derfor har Tesla leveret lækker bil hvor softwaren, og den er rigtig rigtig god, fokuserer på at sikre en (næsten) selvkørende bil med en høj grad af komfort for chaufføren. Og derfor den lidt overraskende begejstring over, at bilen så fumlegængeren og aktiverede nødbremsen.

Undgå fodgængere fyldt til randen med Prips Blå Pure 

Men retter du i stedet blikket mod de svenske veje, så finder du uforudsigelige sårbare trafikanter som cyklister og elge. For ikke at glemme fodgængere fyldt til randen af Prips Blå Pure, brygget med et strejf af knækbrød og citrus, og solgt til kun 9,50 krone flasken hos Systembolaget.

Det er den svenske mentalitet, som har skabt den nyeste udgave af Volvo XC90, som jeg havde fornøjelsen af at låne tidligere på året.

En bil med sidespejle så store som igloer og et fodgænger- og cyklistorienteret sikkerhedssystem så nidkært, at Erich Honecker på stedet havde fyret Stasi og hyret en XC90, hvis han havde haft muligheden.

Volvos sikkerhedssystem er sikkert baseret på samme computerkraft, samme sensorer og samme metervis af ledninger som i en Tesla.

Men der holder lighederne også op - og i stedet begynder de kulturelt betingede forskelle og prioriteringer at vise sig. Hurra for dem. Og lad os så få afgiftsfritaget alle it-systemer, som kan redde liv.

Computerworld har tidligere prøvet at finde ud af hvorfor du betaler fuld afgift på et nødbremse-system, men får afgiftsfritaget dine ABS-bremser: Hvorfor skal vi have fuld afgift på alt det nye sikkerhedsudstyr til vores biler?