Artikel top billede

Screenshot fra Spiris promovideo.

Dansk startup på trapperne med ny elbil: "Du har aldrig set en bil, der ligner vores - jeg kan godt fortælle dig, at det er en 'head turner"

Reportage: Gennem mere end et år har et dansk iværksætter-selskab i al stilhed arbejdet på at revolutionere persontransporten. Selskabets første bil ser dagens lys om en måned. Og den bliver vild, lover medstifter Søren Nissen.

Hos iværksættere finder du typisk to forskellige slags ideer:

Der findes de fornuftige ideer med en realistisk vej til en hurtig indtjening, og så findes der den anden slags, nemlig de ideer, der er født af de mest dristige iværksættere.

Det er de ideer, der får os alle til at lytte fascineret og bagefter ryste en smule på hovedet.

Den danske startup-virksomhed Spiri bygger på en af de sidste slags ideer.

Virksomheden har et to-cifret millionbeløb i ryggen, og den arbejder på udvikle sin helt egen dele-el-bil, som iværksætterne bag håber kan revolutionere offentlig transport i byerne. 

"Ideen er, at vi tager det bedste fra apps som Uber, og det bedste fra carsharing-tjenester som Car2Go og DriveNow. Vores biler bliver placeret på gadehjørner rundt omkring i København og alle kan bruge dem gratis, hvis de til gengæld samler folk op langs den rute, som de kører," siger Søren Halvskov Nissen, der er medstifter af Spiri.

Hemmelighedsfuld iværksætter

Jeg møder ham en fredag eftermiddag på en fortovscafe på Nørrebrogade i København. Temperaturen har ramt de 28 grader, og han er iført solbriller med spejlglas, en khaki-farvet t-shirt og et skævt smil.

Den foregående dag har jeg fået at vide, at interviewet ikke kan finde sted i Spiris kontorer, fordi selskabet med virksomhedens pr-managers ord er "kept under wraps" frem til lanceringen af Spiris prototype-bil i næste måned. 

Defor er Søren Halvskov Nissen heller ikke meget for at afsløre detaljer om bilen allerede nu.

"Mange tror, at vi bluffer og slet ikke har en bil. Men det har vi," forsikrer han.

Han tager en slurk af sin Coca-Cola Light og tilføjer derefter:

"Du har aldrig set en bil, der ligner den. Den er ekstremt spacy. Vi har lige været i London og filme en prototype af bilen, og jeg kan godt fortælle dig, at det er en 'head turner'. Folk vender sig om på gaden og tænker: 'Hvad silvan var lige det, der kørte der?' Børnene er også helt vilde med den," siger han.

Nu afslører jeg måske, at jeg har sovet i timen. Men jeg har aldrig hørt om Spiri før nu. Er det bare mig, eller er I gået meget stille med dørene...

"Ja, vi har med vilje været ekstremt hemmelighedsfulde. Men vi har været i gang i ét år og tre måneder, og i dag har vi knap 20 personer, der går rundt ude i Albertslund og arbejder," siger han.

Spiri-bilen befinder sig endnu blot i prototype-stadiet, men ambitionen er, at den skal bruge 50 procent mindre energi end selv de mest energi-effektive elbiler på markedet i dag.

Målet for Spiri er ifølge Søren Halskov Nissen at bygge et el-køretøj, der kan køre så langt som muligt på en opladning, men samtidig er så billig at bygge, at Spiri kan holde driftsomkostningerne på det lavest mulige niveau.

Læs også: Tesla er smart - men jeg vil hellere køres (næsten) ned af en Volvo

Masser af erfaring fra bilbranchen

Den anden medstifter af Spiri er Stefan Holm Nielsen, der er administrerende direktør og "chief vehicle engineer" for selskabet.

Han har en fortid hos den britiske bilgigant Aston Martin og har desuden været ingeniør på Mitsubishis World Rally Racing Team.

Han er langt fra den eneste med erfaring fra den traditionelle bilbranche, som Spiri har ombord. 

Blandt Spiris ansatte finder vi en ingeniør, der været med til at udvikle motortransmissionen på BMW's elbil i3, samt adskillige folk med en fortid som designere, 3D-modulører og softwareudviklere hos virksomheder som Alfa Romeo, Ferrari og den svenske supebilsproducent Koenigsegg. 

Derudover har Spiri en tidligere vicedirektør fra Tesla samt en chefingeniør fra McLaren og Aston Martin i bestyrelsen.

"Så der er en smule Formel 1-stemning derude," siger Søren Halskov Nissen.

Hvordan har I skabt de kontakter? 

"Vi har fløjet folk ind med deres koner og vist dem københavn. Det har krævet knofedt og masser og masser af man-flirting."

Ifølge Søren Halskov Nissen har Spiri indtil nu - i al stilhed -  fået tilført et to-cifret millionbeløb i kapital.

Blandt investorerne finder vi den dansk-islandske David Helgason, der er stifter af milliard-virksomheden Unity. 

Men derudover vil Søren Halskov Nissen ikke røbe meget om, hvem de øvrige investorer er. 

"Det drejer sig om en dansk fond, og så har vi to andre investorer med dybe lommer. Desuden har jeg selv investeret et større millionbeløb," siger Søren Halskov Nissen. 

Læs også: Dansk taxa-app flygter fra Aarhus: "Vi er blevet udsat for chikane og trusler"

Samarbejder med taxa-app

Ved siden af sit engagement i Spiri er Søren Halskov Nissen direktør og stifter af den danske taxa-app Drivr, der kommer til at indgå i et tæt partnerskab med Spiri. 

Drivrs app kommer til at fungere som software-platform for Spiri. Det vil sige, at det er den app, som brugerne kommer til anvende, når de vil have køre en tur med Spiri.

Da Drivr blev stiftet for knap fem år siden skulle den fungere som en taxa-app.

Men ifølge Søren Halvskov Nissen er ideen til Spiri født som en reaktion på de seneste år teknologiske udvikling. Den betyder, at en stor del af Drivrs oprindelige kunder fra taxabranchen lever på lånt tid. 

"Ser vi frem mod 2025, så tror jeg, at den offentlige transport kommer til at basere sig på, at du åbner en app og bestiller en selvkørende mikrobus. Den kommer ikke til at køre efter en fast rute som en almindelig bus, men i stedet kører den ad dynamiske ruter, hvor den samler folk op undervejs," siger Søren Halskov Nissen. 

Det er eksempelvis sådan et koncept som Uber tilbyder med konceptet Uber Pool, der dog endnu ikke er kommet til Danmark.

Men i USA er Uber Pool det hurtigst voksende forretningsområde for Uber, og ifølge det amerikanske magasin Forbes står Uber Pool i dag for 50 procent af alle Uber-ture i San Francisco.  

På samme måde er det meningen, at Spiris chauffører skal samle passager op undervejs. Spiri-chaufføren kan således gratis låne en bil, der kan fragte folk fra a til b, hvis de ellers samler folk op undervejs, men passagerne betaler en pris, der omtrent svarer til en busbillet. 

"Det er med til at give en ekstrem variabel kapacitet, hvor det brugerne selv der bestemmer routerne," siger han. 

Arbejder på selvkørende biler

I dag arbejder Uber på at udvikle selvkørende biler, der med tiden kan erstatte chaufførerne.

På samme måde er Spiri samt Drivrs app forberedt til selvkørende biler. 

"Det er vores plan at fjerne chaufførerne i løbet af fem år," siger han og uddyber:

"Spiri har allerede udviklet den første prototype af det, som vi kalder for en 'vehicle control unit'. Det er den enhed, der styrer hele køretøjet og på nuværende tidspunkt er den chip, der sidder i enheden stærk nok til at kunne klare et selvkørende køretøj. Men vi har en meget iterativ tilgang til det, hvor vi løbende har tænkt os at koble flere og flere sensorer på bilen," siger han.

Spiri forventer, at bilen i løbet af 2017 vil blive sendt på gaden i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien. 

Læs også:
Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt 

Uber sender de første selvkørende hyrevogne på gaden om få dage