Artikel top billede

Danmarks bedste it-sværvægter vil være bedre til at fejle hurtigt

Top 100: Hos Simcorp, der er Danmarks bedste it-sværvægter i dette års Top 100, bliver der arbejdet med innovation på en helt anden måde end hos Apple og Google.

Simcorp tilhører en eksklusiv klub af danske it-virksomheder, der er børsnoterede. Alligevel lever virksomheden en relativ anonym tilværelse i sit hovedkvarter i København.

Forklaringen er formodentligt, at virksomheden trods sin succes leverer b2b-software til kunder i finansbranchen.

Noget der ikke påkalder sig samme fascinationskraft som tech-virksomheder, der skaber innovative produkter til større og mere forbrugerrettede markeder.

Computerworld er på besøg hos Simcorp en morgenstund i starten af september. Tilfældigvis på den dag, hvor Apple introducerer iPhone 7.

Her beder vi virksomhedens chief technology officer Georg Hetrodt forklare, hvordan der arbejdes med innovation hos SimCorp. 

"Simcorp er ikke en innovationsvirksomhed på samme måde som eksempelvis Apple og Google," starter han med at slå fast. 

Succes i Computerworlds Top100-konkurrence

Simcorp er strøget ind på en samlet fjerdeplads i Computerworlds årlige Top 100-konkurrence, hvor Danmarks dygtigste it-virksomheder bliver kåret.

Simcorp indtager desuden førstepladsen i den såkaldte sværvæger-kategori, der tæller virksomheder med personaleomkostninger på mere end 250 millioner kroner i det seneste regnskab. 

Det er i denne anledning, at Computerworld besøger Georg Hetrodt på hans kontor på direktionsgangen i Simcorps hovedkvarter på Amager, der er i øvrigt er det postnummer i Danmark, der huser tredjeflest Top 100-virksomheder.

Læs også: Kæmpe-analyse af 482 danske it-virksomheders resultater: Sådan klarer de danske selskaber sig

Bag os giver et gigantisk vinduesparti en formidabel panoramaudsigt over Christianshavns Vold, der er indhyllet i september-morgensol.

Georg Hetrodt forklarer os her, at forskellen kan være afgrundsdyb på den måde, der arbejdes med innovation i forbrugerrettede virksomheder og så hos virksomheder som Simcorp.

"Mange kunder vidste ikke, at de havde brug for en iPhone, før Apple skabte den," siger han, mens han vægter sin egen iPhone i hånden.

Hos Simcorp er derimod fokus på at skabe netop det, som kunderne ved, at de har brug for. 

"Hos os handler det i højere grad om at levere det, som kunderne efterspørger. Vi afsætter en meget stor del af vores af kapacitet til at efterkomme kravene hos kunderne. For os handler innovation mere om at skabe et system, der er effektivt, men naturligvis også et system, der er elegant og har en god brugeroplevelse."

"Noget som det har vist sig, at vi er bedre til end vores konkurrenter," siger han.

Har brug for indsigt

Georg Hetrodt forklarer, at det derfor også er afgørende for Simcorp, at virksomheden får bedst mulig indsigt i kundernes behov. 

Den indsigt får Simcorp blandt andet via virksomhedens konsulenter, der arbejder ude hos kunderne - og de forsyner hele tiden Simcorp med feedback. 

Men Simcorp har også en solid tilstedeværelse i London, Frankfurt, New York City og andre af verdens finansielle hotspots, hvilket ifølge Georg Hetrodt hjælper virksomheden med at holde fingeren på pulsen.  

Sidst men ikke mindst arbejder Simcorp målrettet med at rekruttere eksperter fra den finansielle sektor, der har førstehåndskendskab til kundernes behov.

Eksperterne spiller ifølge Georg Hetrodt en nøglerolle, når det skal defineres, hvilken type produkter Simcorp skal udvikle i fremtiden.

Han forklarer desuden, at virksomhedens tilstedeværelse i verdens finansielle hotspots gør det lettere for Simcorp at rekruttere denne type branche-eksperter.

"Normalt er vi på udkig efter folk, der har 10 til 15 års erfaring fra den finansielle sektor. De folk, vi ansætter i denne rolle, har en indgående forståelse for vores kunders værdikæde, og det er folk, som kommer til at være i tæt kontakt med kunderne," siger han.

Den stærke påvirkning fra den finansielle sektor betyder også, at Georg Hetrodt ser Simcorps kultur som et miks mellem på den ene side den finansielle verden og teknologiverden.

Stort potentiale i kunstig intelligens

I dag udfordres mange etablerede brancher af teknologiske forandringer. 

Det gælder især finansverden, hvor blandt andet kunstig intelligens, blockchain og nye former for digitale låne- og betalingsformer vinder frem.

Georg Hetrodt forklarer, at Simcorp især ser potentiale i kunstig intelligens. Men han ser ikke tegn på, at de nye teknologier kommer til udgøre en trussel for Simcorp.

"Der er en masse iværksættervirksomheder i områder, der grænser op til vores forretning. Men jeg har endnu ikke set nogen, der udfordrer vores kerneforretning."

"Det skyldes, at vi befinder os i en meget konservativ del af branchen, hvor der er mange stabliserende elementer," siger han.

Georg Hetrodt drager en parallel til musikindustrien, der gennem de seneste årtier har gennemgået en dramatisk forandring som følge at den digitale udvikling. 

Samme forandring kan nye app-baserede forretningsmodeller, blockchain og fremvækset af nye digitale valutaer og låneformer skabe for finansverdenen.

"Men vi er ikke pladeselskaberne i den sammenligning. Vi er snarere dem, der bygger studierne, hvor musikken bliver lavet," lyder det Georg Hetrodt.

"Vi skal fejle hurtigere"

Men hvordan balancerer en virksomhed som Simcorp behovet for at efterkomme kunderne ønsker med samtidig at bevare den fleksbilitet og kreativitet, der er nødvendig for af prøve de nye ideer og koncepter? Det, der skal sikre, at virksomheden ikke i fremtiden bliver løbet over ende af nye fremadstormende tech-selskaber. 

"Når du er et softwareselskab, der er leverandør til den finansielle sektor, er det naturligt at have en lettere konservativ tilgang til produktudvikling. Men vi arbejder på at blive bedre til at "fejle hurtigt" og blive bedre til at ekserimentere. Jeg tror på, at det i sidste ende kan betyde, at vi bliver hurtigere til at skabe værdi til vores kunder," siger han.

Han forklarer, at SimCorp i løbet af den seneste tid har ændret sine arbejdsgange for at tilpasse sig det behov.

Georg Hetrodt fortæller, at virksomheden har implementeret nye projekt-management metoder, hvor der arbejdes med 12-ugers projekter, der afsluttes med en to ugers intensiv sprint.

Til sidst får udviklerne på projektet to dage, som de frit kan bruge til, hvad de hver især vurdere er mest værdifuldt for projektet.

Læs også: 

Fynsk firma er Danmarks bedste ERP-leverandør: Derfor har vi droppet bonusordninger til direktører og sælgere  

Få dage til afstemning: Sådan vil en britisk exit fra EU ramme den danske it-branche