Artikel top billede

Sådan undgår du at blive fanget i dyre leasing-kontrakter på dit hardware

Skal du til at underskrive en muligvis skummel leasing-aftale på printere eller kontormaskiner, er der flere muligheder for at få hjælp til at forstå kontrakten. Har du allerede skrevet under og fortrudt, kan du også her få råd til at komme videre.

Som Computerworld fortalte for nyligt florerer der en masse ganske lyssky leasingkontrakter på især printer- og kontormaskinemarkedet i det danske kontorlandskab.

Fidusen er, at printerforhandlerne kunne komme ud til dig som mulig kunde og eventuelt love billigere print per side, hvorefter der skal underskrives en kontrakt, der kan stavnsbinde dig som kunde i flere år til printerforhandleren.

Det kan du læse mere om her: Han handlede printere og kopimaskiner for millioner - nu afslører han branchens beskidte tricks

Prisen bliver ifølge Computerworlds kilder også i flere tilfælde mangedoblet i forhold til, hvad man ellers skulle forvente af sådan en aftale.

Det kan du læse mere om her: Bondefanget? Tilbud på printere på 20.000 kroner blev til lejeaftale til 300.000 kroner

Er du selv havnet med en dunkel leasing-kontrakt eller har mistanke om, at du er på vej i fælden, har Computerworld her samlet en lille buket af muligheder for at slippe af med de ganske høje priser.

Skulle du selv have et godt råd til andre læsere, er du naturligvis velkommen til at tilføje dit råd i nedenstående debatforum.

Hjælp hos Forbrugerombudsmanden

Hos Forbrugerombudsmanden samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har man gjort en dyd ud af at hjælpe private forbrugere ud af suppedasen.

"Leasingkontrakter på printere er typisk forbeholdt erhvervsdrivende, som vi godt kan tage generelle sager op på vegne af, men vi prioriterer typisk de private forbrugere," fortæller chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann.

Han nævner samtidig, at Forbrugerombudsmanden og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i visse kan hjælpe erhvervsdrivende med konkrete aftaleforhold som eksempelvis leasingkontrakter.

Hjælpen kan eksempelvis indhentes via forbruger-vagthundens hotline, som også erhvervsdrivende kan ringe ind til og få generelle råd om, hvor de derefter kan henvende sig.

"I mange tilfælde vil de nok få at vide, at de bør kontakte en advokat. Det kunne eventuelt være Advokatvagten, som giver gratis, mundtlig rådgivning og altså ikke kan hjælpe med stævninger og den slags," siger Andreas Weidemann.

Ellers peger han på, at erhvervsorganisationer som Dansk Erhverv eventuelt kan bistå deres medlemmer med hjælpen, hvis man skulle være havnet i leasingfælden.

Få kontrakten til gennemsyn

Netop hos Dansk Erhverv forklarer erhvervsjuridisk fagchef Sven Petersen, at han udmærket kender til leasingkontrakter, der kan vise sig at blive et endog meget dyrt bekendtskab for kunderne.

Han siger dog samtidig, at antallet af leasing-sagerne omkring printere og kontormaskiner er blevet færre i de seneste 10 år.

Hvis du som medlem af Dansk Erhverv alligevel er i tvivl om en kontrakt, eller allerede har skrevet under på en skummel aftale, er der hos erhvervsorganisationen juridisk hjælp at hente.

"Vi sparrer altid med vores medlemmer om deres kontrakter, hvis de skulle ønske det," forklarer Sven Petersen fra Dansk Erhvervs indledningsvist.

"Vi kan ikke gøre så meget, hvis kunden har skrevet under. Men vores medlemmer er naturligvis velkomne til at indsende sådan en kontrakt til os, så kan vi vejlede dem om, hvordan de eventuelt slipper ud af aftalen igen," fortsætter Sven Petersen.

Stil relevante spørgsmål til sælgeren

Dansk Industri (DI) tilbyder også kontraktsparring for fagorganisationens medlemmer, fortæller DI's underdirektør Kim Haggren til Computerworld.

Han har som tidligere advokat selv siddet og hjulpet offentlige institutioner som eksempelvis plejehjem, der har underskrevet leasingkontrakter uden helt at være klar over, hvad de har skrevet under på.

"Hos DI får vi også løbende henvendelser omkring disse leasingkontrakter på printere og anden elektronik, og når man kigger kontrakterne igennem, overstiger de løbende priser jo langt, hvad indkøbsprisen ville være," siger Kim Haggren.

Han råder derfor leasingkunder til at læse kontrakterne ekstra godt igennem og spørge sælgerne om en række forhold (se faktaboks til venstre for artiklen), hvis de ikke står sort på hvidt i leasingkontrakten.
Pas på kompleksiteten
Også hos it-brancheforeningen IT-Branchen (ITB) er der fuld juridisk bistand, hvis du skulle være i tvivl om noget angående dine kontrakter.

For her sidder erhvervsjurister klar til at kigge ens leverandør-aftaler igennem ganske gratis, hvis man er medlem af ITB.

Vurderingen fra ITB's jurister angående leasing-aftaler på printere og andre kontormaskiner er, at hovedparten af kontrakterne er fine nok, selvom de kan være ganske komplekse.

I andre tilfælde har juristerne set, at kompleksiteten udnyttes af forhandlere, som skruer kontrakterne "noget alternativt sammen" - og altså udnytter kundens leasing-villighed.

Sådan får du en god sag

Hvis du/din virksomhed ikke er medlem af nogen erhvervsorganisationer og ikke i stand til at få hjælpe hos Forbrugerombudsmanden, kan du ringe til en advokat med speciale inden for leasingkontrakter.

Det kunne være en mand som advokat og partner Anders Rynkebjerg fra advokatfirmaet Tommy V. Christiansen. Han har over 12 års erfaringer med leasingkontrakter af både den gode og knap så sunde slags.

Anders Rynkebjerg har i årenes løb været involveret i knap 250 sager, som enten er havnet foran en dommer i en retssal eller som et forlig på et skrivebord, eller med rådgivning om, at muligheden for at komme igennem med kravet ikke stod mål med omkostningerne herved.

Advokaten forklarer i lighed med brancheorganisationerne, at det til enhver tid er bedre at henvende sig til professionelle kontraktfolk som ham selv, inden man skriver under på noget som helst. Herved kunne mange ærgrelser være undgået for mange leasingtagere - og mange penge sparet.

"Hvis en printerforhandler på en eller anden smart måde kan få en kunde til at skrive under, så er man jo som udgangspunkt forpligtet af aftalen og skal betale leasingselskabet i forhold til kontrakten," siger Anders Rynkebjerg.

"Hvis ikke alle vilkårene står tydeligt i kontrakten, vil man dog kunne have en god sag over for printerforhandleren, som man indgår kontrakten med," fortsætter han om de tilfælde, hvor man som underskriver af en leasingkontrakt med fordel kan føre en sag mod sælgeren.

Fra musefælde til kattelem

Så hvis musefælden skal blive til en kattelem, er det ifølge advokat Anders Rynkebjerg vigtigt, at man kender sine rettigheder og indholdet i kontrakten særdeles godt.

Eksempelvis kan der opstå en situation, hvor printersælgeren efter et år kommer ud til en kunde, som har underskrevet en femårig leasingkontrakt.

Her er et af trickene, at restgælden på de resterende fire kontrakt-år bliver medfinansieret i den nye leasingaftale, ligesom der ikke nødvendigvis betales kompensation for det "gamle" udstyr, som sælgeren erstatter.

Ifølge Anders Rynkebjerg er det begge forhold, som leasingtagerne sjældent orienteres præcist og tydeligt om, og i nogle gange slet ikke.

"For hvem vil indgå en ny aftale, hvor man både betaler for det nye udstyr og også det udstyr, der er taget ned, og som tit er ganske udmærket udstyr? Det er vel kun dem, der ikke er informeret om, at det er sådan det foregår," forklarer advokat Anders Rynkebjerg. 

"Her skal man tænke sig gevaldigt om, inden man skriver under. For disse vilkår skal stå helt tydeligt i kontrakten, og hvis man har læst denne grundigt, vil man måske forstå, at man kan komme til at betale store overpriser for udstyret," runder advokaten af. 

Læs også:
Han handlede printere og kopimaskiner for millioner - nu afslører han branchens beskidte tricks