Stor spiludgiver konkurs med et brag

Den amerikanske spiludgiver Acclaim Entertainment har erklæret sig konkurs kort efter at have fyret 600 ansatte. Konkursen kommer samtidig med nye tal, der viser, at markedet for computer- og konsolspil er stilnet af efter flere års vækst.

Det er game over for den amerikanske spiludgiver Acclaim Entertainment, der har erklæret sig konkurs ved en ret i New York. Det skriver Wall Street Journal.

Spilfirmaet fyrede for nyligt 600 ansatte, efter at det i længere tid har været presset økonomisk på grund af svigtende salg af selskabets spil.

Acclaim fik seneste regnskabsår et underskud på omkring 340 millioner kroner, og selskabet har adskillige gange de seneste år måttet erkende, at potentielle hitspil ikke har levet op til salgsforventningerne.

Spilselskabet vurderer i forbindelse med konkursen, at det har aktiver på mellem omkring 60 og 300 millioner kroner, mens gælden udgør mere end 600 millioner kroner.

Kendt for marketing

Den største opmærksomhed om Acclaim er ikke kommet fra selskabets spil, men snarere dets marketingtiltag.

Spiludgiveren har blandt andet tilbudt penge til folk, der skiftede navn til Turok - titlen på et af Acclaims spil - ligesom det tilbød at betale folks fartbøder i forbindelse med lanceringen af bilspillet Burnout 2.

Konkursen kommer ifølge Reuters samtidig med nye tal fra det britiske analysebureau Screendigest, der forventer, at pc- og konsolspil i år kommer til at omsætte for omkring 111 milliarder kroner.

Det er samme niveau som rekordåret 2003, og den manglende vækst skyldes ifølge firmaet, at forbrugerne langsomt er begyndt at indstille sig på den nye generation af spilkonsoller, der forventes på markedet i 2005 og 2006.

Efterspørgslen har været speciel svag i første halvdel af 2004. Det regner Screendigest med, at bliver opvejet i andet halvår, fordi priserne på Xbox og Playstation 2 netop er faldet samtidig med, at hitspil som Grand Theft Auto, Halo 2 og Doom 3 kommer på gaden.

Hitman ramt af stilstand

Den svage efterspørgsel i første halvår har blandt andet ramt den danske spiludvikler IO Interactive, hvis tredje spil i Hitman-serien har solgt under forventningerne.

Det fik i maj IO Interactives britiske ejer, Eidos, til at advare om, at overskuddet på selskabets bundlinje ville blive 100 millioner kroner mindre end ventet.

Eidos er nu gået i forhandlinger om at blive solgt, og det kan således tyde på, at den manglende vækst i 2004 er med til at skabe en konsolidering i spilbranchen.

Screendigest forventer, at det globale marked for spil i 2007 vil nå en omsætning på 129 milliarder kroner.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere