Mens alverdens spillere ser frem til kommende spilkonsoller fra Microsoft og Sony, er spiludviklerne ved at lægge hovederne i blød for at finde ud af, hvordan der kan tjenes penge på de stadigt mere avancerede maskiner.
En af de spiludviklere er danske IO Interactive, der i marts blev solgt til det engelske spilforlag Eidos for en kvart milliard kroner.
Det danske firma har modtaget et test-eksemplar af opfølgeren til Microsofts Xbox-konsol, og administrerende direktør Janos Flösser mener, at ressourcerne skal øges kraftigt for at udnytte potentialet i maskinen.
Fotorealistisk grafik
Ifølge Cnet forventer både Microsoft og Sony at sende de nye versioner af deres spilkonsoller på markedet i løbet af et år eller to.
- Alene grafikken er fotorealistisk, og der er langt større mulighed for kunstig intelligens og fysik-dynamik-funktioner. Hvis det er kravene til spil til Xbox 2 og Playstation 3, så kan du godt gange et udviklingshold med to eller tre, siger Janos Flösser.
Han har dermed samme forventninger som David Coak fra spilfirmaet Free Radical Design - bedst kendt for spillet Timesplitter - som mener, at udgifterne til at udvikle spil på de kommende konsoller bliver tredoblet.
Et spil i topklasse kan i dag nemt koste mellem 30 og 50 millioner kroner at udvikle.
Fokus på bundlinjen
Danske IO Interactive står ikke alene med problemstillingen. Spiludviklere over hele verden er i gang med at overveje, hvordan de stadigt kan tjene penge på at skabe spil, når udviklingsomkostningerne øges kraftigt.
- Det er et stort, stort problem, som industrien står overfor. Som du øger grafikmulighederne på konsollen, så koster det så meget mere at skabe et spil, som lever op til grafikpotentialet. Udviklere bliver virkelig nødt til at kigge på bundlinjen, siger analytikeren David Cole til Cnet.
Ifølge Janos Flösser øges udfordringen, fordi indtjeningspotentialet i de nye spilkonsoller til at begynde med ikke er så stort.
Mange forbrugere vil i første omgang holde fast i eksisterende spilkonsoller, og Nordisk Film - som har rettighederne til Playstation i Danmark - meldte forleden ud, at Sonys Playstation 2 stadig forventes at have fem år mere i sig.
Det betyder, at spiludviklerne både skal kæmpe med potentielt større udgifter og lavere indtægter.
Outsourcing en mulighed
Janos Flösser ser outsourcing af arbejde til eksempelvis Asien som en mulighederne for at skære ned på de stigende udgifter.
Derimod tror han ikke, at såkaldt middleware er den gyldne løsning.
Middleware er software, som tager sig af den grundlæggende teknologi i et spil, så udviklerne ikke skal opfinde den dybe tallerken til hvert eneste spil eller hver eneste spilplatform.
Den mest brugte middleware er Renderware fra selskabet Criterion, som for nylig blev købt af Electronic Arts.
Også Microsoft vil forsøge at gøre udviklingen lettere med arkitekturen XNA, som giver et fælles grundlag for at udvikle til både spilkonsoller og pc'er.
- Middleware fritager dig ikke fra dig at arbejde med det i stedet og samtidig betale lønninger til grafiske medarbejdere. Der er stadig licensomkostninger, plus at du måske ender i lommen på Electronic Arts, som ikke nødvendigvis er det selskab, du arbejder for, siger Janos Flösser.
Konsolidering nødvendig
Ligesom mange andre mener han, at en konsolidering i branchen er nødvendig, fordi det kræver store muskler at spille med, når der skal udvikles til de nye spilkonsoller.
Netop det var et af argumenterne fra det engelske spilforlag Eidos, da det i marts købte IO Interactive.
De stigende produktionsomkostninger får dog ikke Janos Flösser til at vakle på hånden, når han skal snakke om IO Interactives fremtid.
- Hvis du forventer at forbedre dig væsentligt hele tiden, så vil det også afspejle sig i produktionsprisen. Men vi har ikke tænkt os på nogen måde at lave mindre end det bedste på de nye konsoller, siger han.
IO Interactive har 140 udviklere, som for tiden arbejder på to spil. Det ene er den fjerde udgave af det populære Hitman-spil, som forventes på gaden til foråret.