De amerikanske it-distributører Ingram Micro og Tech Data beskyldes for at sælge under kostpris, så it-branchens købmænd i midten, de store distributører, umuligt kan tjene penge på at flytte it-produkter fra producenter til forhandlere i Danmark.
? Det er noget vrøvl. Vi lever i et stærkt konkurrencepræget marked, men vi arbejder hele tiden på at reducere vores omkostninger og slanke organisationen. Derfor kan vi sænke priserne og stadig tjene penge, siger Hans Vitalis, administrerende direktør for Tech Data.
Priser falder kraftigt
Torben Qvist, administrerende direktør for Actebis, mener, at markedspriserne gennem de seneste to måneder er faldet så kraftigt, at det blot er et spørgsmål om tid, før de første distributører bliver tvunget i knæ.
Også Scribona, SMG og Rosenmeier-gruppen har tidligere givet udtryk for, at det lave prisniveau er vanvittigt.
? Vores egen overlevelse er ikke truet, da vi har muskler og økonomi til at følge prisfaldet, men mindre solide distributører kan komme i klemme, mener Torben Qvist.
Det er langt fra første gang, at distributørerne herhjemme kaster sig ud i en priskrig, og markedet har været præget af hård konsolidering siden 2000.
Det har blandt andet fået Ingram Micro til at reducere afdelingen i Danmark til et salgskontor og samle dets nordiske lagre i Sverige.
Tech Data går samme vej og samler i sommeren 2005 de skandinaviske lagre i Stockholm. Scribona har også taget konsekvensen af den hårde konsolidering og omstruktureret den danske del af forretningen. En naturlig og nødvendig udvikling, mener Hans Vitalis, hvis distributørerne skal overleve.
? Vi samler lagrene i Stockholm for at sænke omkostningerne endnu mere. Vi skærer det overflødige fedt væk, så vi kan tjene penge, selvom hardwarepriserne bliver ved med at rasle ned, siger Hans Vitalis.
Keld Torp, økonomichef for distributøren SMG, mener, at de seneste års omstruktureringer blandt de store distributører spiller en vigtig rolle i den nuværende priskrig.
? Kampen om markedsandele er intensiveret voldsomt de seneste måneder. Priskrigen blev skudt i gang, da Ingram Micro sænkede priserne i et forsøg på at vinde nogle af de markedsandele tilbage, som det tabte, da det flyttede lagrene til Sverige, vurderer han.
For mange på markedet
Ole Eklund, administrerende direktør for nichedistributøren Magirus Nordic og formand for IT-Brancheforeningens Distributørudvalg, mener umiddelbart ikke, at priskonkurrencen blandt distributørerne er værre end den plejer.
? I mine 15 år i branchen har der altid været hård priskonkurrence, da markedet er meget gennemsigtigt.
Priserne ryger som regel i bund i de sidste måneder af året, hvor producenter, distributører og forhandlere skal hente deres budget-mål hjem, siger han.
Han mener, at det virkelige problem snarere handler om overkapacitet af broadline-distributører.
? Alle taler om det. Der er måske for mange, men det er jo svært at blive enig om, hvem der er overflødig, og så havner markedet hurtigt i en priskrig, der på længere sigt kan føre til yderligere konsolidering på markedet, siger formanden Distributørudvalget, Ole Eklund.
Hos en af de største hardware-producenter, HP, er markedsdirektør for pc-divisionen, Anders Herløv forundret.
? Vi bruger de fem største broadline-distributører, og priskrigen ser ikke ud til at ændre væsentligt på styrkeforholdet imellem dem. I stedet for konkurrere på pris, skulle de koncentrere sig om at udvikle forretningen, så de kan tilbyde forhandlerne nye services, lyder rådet fra Anders Herløv.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.