Spilbranchen slås med ubetalt overarbejde

Ubetalt overarbejde har fået eks-ansatte i verdens største spilforlag, Electronic Arts, til at lægge sag an mod selskabet. Dermed er de lange arbejdstider og det hårde stress i den hastigt voksende spilbranche ved at komme for dagens lys. Kun få danske spiludviklere er organiseret i fagforening.

Massive problemer med overarbejde og dårlige arbejdsvilkår i spilbranchen kommer nu for dagen, efter et anonymt indlæg på nettet for nyligt meldte om store problemer hos verdens største spilforlag, Electronic Arts.

Indlægget var skrevet af ægtefællen til en ansat i Electronic Arts. Det beskrev, hvordan ansatte hos firmaet i perioder måtte arbejde seks dage om ugen, 12 timer om dagen, uden at få ekstra betaling eller afspadsering.

Problemet understreges af, at en række tidligere ansatte hos Electronic Arts har lagt sag an for manglende overtidsbetaling fra spilkæmpen, der det seneste regnskabsår fik et overskud på mere end tre milliarder kroner ud af en omsætning på næsten 17 milliarder kroner.

Også i Danmark

Overarbejde er langt fra noget nyt fænomen i softwarebranchen, men det anonyme indlæg på en weblog satte fokus på de dårlige arbejdsvilkår, der findes rundt omkring i den relativt unge spilbranche.

Den internationale brancheorganisation for spiludviklere, International Game Developers Association (IDGA), har reageret med et åbent brev, hvori de dårlige arbejdsvilkår beskyldes for at holde spilindustrien tilbage.

I Danmark er spiludvikler Thomas Rued en af tre koordinatorer for IDGA, og det er hans oplevelse, at ubetalt overarbejde også er udbredt i den danske branche, selvom det langt fra når det amerikanske niveau.

- Også i Danmark arbejder folk kvit og frit mere, end de bør gøre, men jeg tror, at den lige har fået en tand ekstra i sagen med Electronic Arts, siger han.

Ansatte er blevet ældre

Han påpeger, at debatten om arbejdsvilkårene måske kommer nu, fordi mange ansatte i branchen har rundet de 30 år og begynder at stille større krav til fritid og familieliv.

Det er en ny udvikling i en branche, der på den ene side er præget af unge mennesker og store visioner, mens der på den anden side er hårde deadlines og stram økonomi.

Dertil kommer, at kun få er organiseret i fagforeninger.

- Jeg kender næsten ingen, der er medlem af Samdata eller noget i den stil. Så skal det være, fordi folk er uddannede datamatikere eller dataloger og gennem et traditionelt erhverv er kommet ind i en fagforening, siger Thomas Kued.

I tilfældet med Electronic Arts har presset på de ansatte været specielt hårdt i den periode, hvor det enkelte spil skal gøres færdigt.

Hård slutfase

Den situation står man for tiden i hos det danske spilfirma Deadline Games, der netop er ved lægge sidste hånd på sit største projekt til dato, et ambitiøst spil til både Playstation 2, Xbox og pc.

For at undgå overbelastning af medarbejderne har administrerende direktør Chris Mottes indført regler om et maksimalt antal overarbejdstimer og afspadsering, når udviklingen af spillet er færdigt.

Samtidig er projektplanlægning og budgettering et af de allerstørste fokusområder for at løse problemet.

- Her i Danmark er vi i industrien ret opmærksomme på, at der skal gives ordentlige vilkår, for man kan ikke presse folk ud over en vis grænse uanset hvad. Man får ikke mere ud af det, og det er vigtigt, at folk langsigtet gerne vil blive i industrien, siger han.

Spilforlag presser på

Selv arbejder Chris Mottes dog 50 til 80 timer om ugen, og han er langt fra den, der arbejder mest. Han giver pengemændene, de internationale spilforlag, en stor del af medskylden for arbejdsvilkårene.

- Hvis et forlag ikke vil betale, hvad det koster, men vil have spillet leveret, så er der ikke andre muligheder end at arbejde over. Så det er en manglende forståelse og professionalisme, som gennemsyrer hele industrien, siger han.

I takt med, at milliardomsætningen stiger, er branchen dog ved at modnes, og det oplever man også hos Deadline Games.

Her er prototypen på en spiludvikler ikke længere en selvlært teenager med cola-abstinenser og uden privatliv.

- Vi er 45 medarbejdere, hvor der er tilhørende noget, der ligner 27 børn. Heldigvis for mine medarbejdere har jeg selv småbørn, så jeg er udmærket klar over, hvor vigtigt det er for ens motivation at have de timer sammen med sin familie, så man gider gå på arbejde igen, siger han.

Chris Mottes peger dog også på, at Deadline Games står med et mindre problem, når det nuværende projekt er færdigudviklet, fordi mange ansatte har oparbejdet længere tids afspadsering.

Flere sager

Det anonyme indlæg på nettet, som i denne omgang har kickstartet diskussionen om arbejdsvilkårene i spilbranchen, har siden resulteret i mere end 3.000 kommentarer og omfattende mediedækning.

Forfatteren til indlægget er ifølge Cnet siden stået frem i pressen, hvor hun har meldt ud, at hun vil arbejde på en ny hjemmeside, der skal holde styr på dårlige arbejdsvilkår i industrien.

Electronic Arts er ikke alene om beskyldningerne fra tidligere ansatte. Også spilfirmaet Vivendi Universal Games er trukket i retten af en tidligere medarbejder, der beskylder firmaet for at forfalske timesedler for at undgå overtidsbetaling.

Relevante links

Weblog-indlægget "EA: The Human Story"

Åbent brev fra International Game Developers Association, IDGA




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere