KMD skal i de kommende fem år stå for lønudbetalingerne til Greve Kommunes 3.600 medarbejdere.
Det besluttede Greve Kommunes byråd på byrådsmødet tirsdag aften.
Ordren har en samlet værdi i omegnen af 25 millioner kroner og betyder, at KMD overtager de 14 kommunale medarbejdere, der i dag sidder med kommunens løn-administration.
Med byrådets beslutning slår KMD et konsortium bestående af Visma Services og Silkeborg Datacentral på målstregen.
Greve Kommune vurderer, at der ligger en årlig besparelse på omkring en million kroner i ordren i forhold til kommunens nuværende løn-ordning.
For KMD er der tale om et gennembrud. Selskabet har i flere år gerne villet ind på markedet for administrativ udlicitering, hvor selskabet overtager hele områder med såvel administration som levering af et it-system.
Manddomsprøve
Selv betegner KMD derfor opgaven som en "manddomssprøve", som skal bringe selskabet ind som en seriøs konkurrent til eksempelvis Accenture, der gaflede Københavns Kommune for næsen af KMD godt et halvt år siden.
Det gamle KMD-system blev udfaset, og et Oracle-system kørt ind. Det gik imidlertid skævt, og et halvt års lønkaos har senest ført til, at kommunen i Arbejdsretten er blevet dømt for overenskomstbrud, ligesom Accenture har indvilget i at betale 15 millioner kroner i erstatning til Københavns Kommune.
De problemer forventer KMD ikke at løbe ind i. Greve Kommune har nemlig i forvejen anvendt selskabets lønsystem KMD Opus i flere år. Det betyder, at KMD ikke skal til at bøvle med at implementere et helt nyt system, men istedet overtager drift af sit eget løn-system.
For KMD ligger besparelsen i stordriftsfordele. KMD Opus anvendes i en eller anden udstrækning af stort set alle kommuner i landet undtagen København Kommune, og derfor er det planen, at mange kommuners drift af systemet skal puljes hos relativt få medarbejdere.
Det betyder, at de 14 medarbejdere i Greve Kommune, som selskabet nu overtager, på sigt også vil komme til at passe dele af Opus-systemet for andre kommuner end Greve.