Manglen på dansk musik slår allerede et mindre skår i glæden over den nyåbnede danske version af Apples Itunes-butik.
Man leder for eksempel forgæves, hvis man leder et band som århusianske Nephew. Drengene fra Angora er der heller ikke. Det nærmeste er sangen 'Mit hjerte er som en nystrikket angorasweater' af jazzsangerinden Anne Mette Iversen.
- Det kan vi ikke rigtigt kommentere på, men vi kommer sikkert til at sælge mere dansk musik, siger chef for Apple i Danmark, Kenneth Nielsen.
Apple har indgået aftaler med både store og mindre uafhængige pladeselskaber. Men hvilke vil Kenneth Nielsen ikke ud med.
- Det er for tidligt at sige endnu, det udvikler sig hele tiden. Noget af det første, jeg selv købte, var for eksempel Kim Larsen, siger Kenneth Nielsen.
Rolige konkurrenter
Hos Phonofile, der har aftaler med langt de fleste af Itunes' danske konkurrenter, hilser man Itunes velkommen.
- Vi har siden nytår solgt 500.000 numre, markedet vokser og har det godt. Ser man på udlandet, så har Itunes-butikkerne ikke udraderet de lokale, men stimuleret markedet, vurderer Jesper Bang-Olsen, direktør for Phonofile.
Han er dog overbevist om, at Itunes vil få rigeligt at se til herhjemme.
- 70 procent af de solgte numre på nettet herhjemme er danske, så nogle forbrugere vil gå forgæves hos Itunes. Samtidig er der heller ikke den kompatibilitets-effekt med mange solgte Ipods, som der var i USA, mener Jesper Bang-Olsen.
Kun på Ipod
Og sandt er det, at indkøbte numre fra Itunes ikke kan flyttes fra computeren over på andre afspillere end Apples egen Ipod.
- Itunes og Ipods er to sider af samme sig for os. Men alle kan downloade musikken og afspille gennem anlægget, forklarer Kenneth Nielsen.
Han tager kritikken om manglende danske kunstnere roligt.
- Vi kan jo ikke rumme alt, men vi har utvivlsomt det største udbud, du kan finde, siger Kenneth Nielsen.
Priskrig på vej?
Numre fra Itunes koster otte kroner per styk, og det er billigere end konkurrenterne. Men om det betyder priskrig, er endnu for tidligt at sige.
- Otte kroner er en ret god pris. De andre kører med differentierede priser, men vi mener, at det her er med til at gøre Itunes så simpelt som muligt. Det er en strategi, der har fungeret for os før, siger Kenneth Nielsen.