Kun få dage efter Google smed BMW på porten for at have gået over stregen i forsøget på at sikre sig gode placeringer i Google-indexet, er den tyske bilproducent taget til nåde igen og den virtuelle dødsdom ophævet.
Det betyder, at bmw.de sammen med ligeledes udelukkede ricoh.de igen optræder i Googles søgeresultater med sine tysksprogede websites.
Skyggesider slettet
Benådningen kommer efter, at både BMW og Ricoh har dropppet de tusindvis af skyggesider, der har ført til udelukkelsen og en pageranking i den absolutte bund.
Det har betydet, at bmw.de slet ikke er dukket op på verdens mest populære søgemaskine, selv om man har søgt på BMW.
Begge selskaber havde oprettet en meget lang række sider fyldt med ord, som Google-søgere kunne tænkes at søge på.
Hvis søgeren dernæst klikker sig ind på en af de pågældende sider, bliver han omgående omdirigeret til hovedsiden på enten bmw.de eller ricoh.de.
Ikke tilladt
Metoden er af Google blevet erklæret klart ulovlig og uacceptabel i søgemaskinens index.
Det har hotelkæden SAS Radisson tidligere mærket, idet også hotelkædens hjemmeside har været sortlistet på grund af metoden.
Herhjemme anvender en række selskaber metoden, har Computerworld tidligere afsløret, De tæller blandt andre Boghandlerkæden Bog & Idé, Admiral Hotel i København og hi-fi-forhandleren Tape Connection.
Ifølge en blog skrevet af Google-medarbejderen Matt Cutts vil Google i den kommmende tid øge indsatsen mod såkaldt webspam på ikke-engelsksprogede websider.