Synkron lancerer om kort tid et nyt content management system, der går under navnet Synkron Via.
Systemet afspejler den øgede efterspørgsel efter CMS-løsninger med mange anvendelses-muligheder og kan publicere indhold til både web, tryk og håndholdte enheder.
På grund af de nye anvendelses-muligheder bliver publiceringsdelen også mere kompliceret.
Processen skal deles op
Derfor mener Synkron nu, at arbejdsprocessen skal deles op i to led, så én medarbejder laver informationerne, mens det er en anden, der står for publiceringen.
- Det er to ret forskellige typer af opgaver, som i dag ofte klares af en og samme person. Men de medarbejdere, der er gode til at skrive tekster, mestrer sjældent publiceringsdelen. Derfor mener vi, at processen skal deles op, forklarer Andreas Johannsen.
Den tanke gør op med den hidtidige ide med CMS, for de første generationer af systemerne blev netop solgt på, at alle medarbejdere nu kunne klare begge arbejdsopgaver.
Problem med denne indbildning
- Det er et kæmpe problem, at man hidtil har forsøgt at bilde kunderne ind, at alle ansatte skal kunne begge dele. Specielt i de offentlige myndigheder og i organisationerne bruger man meget at dele arbejdet op, netop fordi ikke alle medarbejdere er lige gode til alle opgaver, lyder forklaringen fra Andreas Johannsen.
Lars Pedersen fra konsulentfirmaet BNP udarbejder hvert år en benchmarkanalyse af CMS-markedet, og han vurderer Synkrons idé om at opdele arbejdsprocessen således:
- Om det her vil være en god ide, afhænger helt af, hvilken kundekreds man henvender sig til, og hvad systemet skal bruges til, siger Lars Pedersen.
Lars Pedersen mener, at CMS-løsningerne generelt skal være bedre til at understøtte de indholdsansvarlige i form af bedre brugervenlighed.
Derudover peger han på, at det er vigtigt, at man fokuserer på at give medarbejderne en ordentlig uddannelse i systemerne.