Det lyder lidt flippet, og det er det egentlig også: To århusianske studerende, Martin Have og Thomas Jacobsen, er i færd med at skabe et kunst-statement på nettet i form af en mosaik, der kommer til at bestå af tusinder af malerier fra billedkunstnere over hele landet.
Mosaikken vil ligge på nettet frem til 2011, og værket er færdigt, når alle brikker er udfyldt med malerier, som kunstnere selv har uploadet på sitet.
Plagiat af britisk site
Kunstnerne køber sig til plads på sitet for en krone per pixel og får til gengæld for deres bidrag mulighed for at linke til deres egen hjemmeside, og på den måde reklamere for sig selv.
Derudover får kunstnerne tilbudt et gratis system til webpublicering, CMS, som de to århusianske iværksættere selv har udviklet - med mulighed for at købe flere funktioner til.
Ideen om at sælge pixel stammer fra en ung studerende fra England, som på fire måneder solgte pixels for en million dollars på sin milliondollarhomepage.com. Det har siden inspireret mange til at sætte pixels til salg på deres egne hjemmesider i en lang stribe plagiater.
En smuk tanke
- Selvfølgelig handler det også om at sælge vores system. Men er det ikke også en smuk tanke?, siger Thomas Jacobsen, som læser informationsvidenskab.
Sammen med makkeren Martin Have, som er konservatorieuddannet, startede han sidste år CMS-virksomheden Bricksite.
- Det er ikke gratis at udvikle et CMS, men vi kan ligeså godt forære grundpakken væk. Så får vi sandsynligvis kunder senere. Men vi vil også gøre noget for kunsten, erklærere Thomas Jacobsen.
Han mener, at det er vigtigt med et pusterum på nettet, hvor alt ellers går så stærkt og hele tiden forandrer sig. Mosaikken skal være med til at skabe lidt ro
- Det er lidt hippieagtigt, men i stormen af hjemmesider er det rart med noget, der er varigt, siger han.
Det blå ocean
Virksomheden Bricksite vil satse på CMS-løsninger til nicherne.
Det kan være til nye musikbands, der har brug for noget online-opmærksomhed, men ikke har nogen penge i starten. Det kan også være kokke, økologiske landmænd eller bilforhandlere, forklarer Thomas Jacobsen.
- Vi skal ikke ud og konkurrere med de tunge CMS-drenge. Vi forfølger en Blue Ocean-strategi, siger han med henvisning til det speciale, han er i gang med at skrive, hvor Blue Ocean er den nye hype inden for strategitænkning.
Kort fortalt befinder man sig i det røde ocean, hvis man slås hidsigt med konkurrenterne. I det blå ocean er man ligeglad med konkurrenterne, fordi man har et unikt produkt.
Relevante link