Det lille konsulentfirma Astenit ser ikke ud af meget, når man kigger på antallet af medarbejdere i hovedkvarteret i Hørsholm.
Firmaet har nemlig kun en enkelt person og et par freelancere ansat i afdelingen. Men ude i verden, i Rusland, Ukraine og Hviderusland har firmaet i øjeblikket omkring 110 medarbejdere i gang med outsourcede projekter for danske it-virksomheder.
Det lille firma lever af at være Kirsten Giftekniv mellem danske it-virksomheder, som påtænker outsourcing af opgaver og underleverandører i Østeuropa, som kan levere den ønskede vare.
Kontaktbureau
- Vi er formidlere. Vi er repræsentant i Danmark for de østeuropæiske virksomheder, og det er os, som finder kunder til dem i Danmark og formidler den mest kompetente underleverandør til den givne opgave den anden vej, siger Sten Falling, direktør i Astenit.
Overskuddet kommer fra firmaets partnere i Østeuropa, som betaler Astenit provision for kontakten til de danske firmaer. På den måde får det danske firma ikke nogen regning på samarbejdet med den østeuropæiske underleverandør.
Når danske firmaer uden erfaring med outsourcing påtænker at prøve en østeuropæisk underleverandør, har de typisk en række bekymringer om projektet, forklarer Sten Falling.
Gensidig tillid nødvendig
Almindeligvis er det spørgsmål om effektivitet og stabilitet hos underleverandøren samt frygt for at miste forretningshemmeligheder, som bekymrer de danske virksomheder.
Ifølge Sten Falling er løsningen på dette at sikre, at underleverandør og aftager får tillid til hinanden gennem en holdning som sikrer, at begge parter har noget at vinde ved at indgå samarbejdet, siger Sten Falling.
- 70 års Sovjet-periode har fået folk til at tro, at Rusland er et land meget langt væk. Men man kan flyve fra Kastrup til Skt. Petersborg på to timer, siger Sten Falling.
Og netop den korte afstand er vigtigt for et godt resultat når det handler om at outsource, mener han. Det kan være udmærket at e-maile, snakke i telefon og holde video-møder. Men de fleste af firmaets kunder har den holdning, at de gerne vil mødes med underleverandøren ved et bord i al fald en gang om måneden.
Nearsourcing bedre end billigst
- Man kan godt finde firmaer, som kan lave billige it-løsninger i eksempelvis Bangladesh. Men det er så spørgsmålet, om det er godt nok. Man skal tænke på, at man har brug for at outsource til et sted med politisk ro, uden for mange jordskælv og andre naturkatastrofer, siger Sten Falling, som anbefaler near-sourcing frem for outsourcing.
Direktøren vil helst ikke ind på, hvor meget Astenit omsætter for om året. Men han fortæller, at en stor interesse for outsourcing har fået forretningen til at køre tilfredsstillende.
Koster det halve
- Det er blevet meget mere accepteret at outsource i den senere tid. Hvor fagforeningerne for to-tre år siden kaldte det eksport af arbejdspladser, har de nu indset, at vi er et lille land, og hvis vi ikke arbejder sammen med andre, risikerer vi, at det antal arbejdspladser, vi har i dag, ikke kan opretholdes, siger Sten Falling.
Typisk sparer danske firmaer omkring halvdelen af prisen på et projekt ved outsourcing til Østeuropa, hvis man sammenligner med omkostningerne ved at bruge danske konsulenter til opgaven.
- Og det er selv om projektleder-omkostninger og rejser medregnes, siger Sten Falling.