Leverandøren af content management-systemer (CMS) Dynamicweb Software er blevet medejer af søgemaskineoptimerings-virksomheden Infosystem.
- Vi har købt halvdelen af aktierne i Infosystem for at kunne tilbyde søgemaskine-optimering til først og fremmest de 2.000 virksomheder, der bruger vores CMS-system Dynamicweb, siger Christian Beer, der er administrerende direktør i Dynamicweb Software.
Mange plattenslagere
Christian Beer mener, at der findes mange plattenslagere inden for søgemaskine-optimering, og han vil gerne kunne levere et produkt, som kunden kan stole på.
- Rent teknisk er det også en stor fordel, at vi kender kundens platform. Det kan betyde, at kunden får en billigere løsning eller får mere søgemaskine-optimering for de samme penge, siger Christian Beer, der understreger, at der selvfølgelig også er masser af reelle optimeringskonkurrenter.
Infosystem skifter i forbindelse med salget af halvdelen af aktierne navn til Dynamicweb Internet Marketing, og et de første fælles produkter bliver et simuleringsmodul, der kan købes til alle versioner af Dynamicweb CMS.
- Ved at simulere en Google-søgning af en webløsning, kan vi give kunden et ret godt indtryk af, om siden lever op til de krav og betingelser, som Google stiller, siger Christian Beer.
Skal tjene penge
Han regner med, at erhvervelsen af Infosystem-aktierne nok skal trække noget omsætning hjem, men ikke i en grad, så Dynamicweb skal til at ændre i budgetterne.
- Men på længere sigt skal vi da tjene penge også på søgemaskine-optimering, ellers havde vi ikke købt aktierne, siger Dynamicweb-direktøren.
Konkurrencen inden for selskabets kerneområde, CMS-systemer, mærker Dynamicweb især fra CMS-leverandører som Sitecore, Synkron, Tangora og Composite.
Dynamicwebs omsætning steg sidste år med 44 procent primært på grund af øget softwaresalg, der så trækker indtægter fra opdateringer og driftsaftaler med sig.