Videnskabsminister Helge Sander (V) vil i løbet af de kommende uger indkalde mobilselskaberne til et møde i ministeriet, fordi forbrugertilliden til selskaberne for alvor skraber bunden.
Det var konklusionen af sidste uges møde i teleforligskredsen, hvor landets it- og teleordførere samt andre interessenter diskuterede telebranchens kommende problemstillinger og udfordringer, erfarer Computerworld.
45. plads
I en undersøgelse foretaget af Forbrugerstyrelsen ligger mobilbranchen på en 45.-plads ud af 51 brancher, når det kommer til det generelle forhold til forbrugerne.
Målt på forbrugertilliden alene, ligger branchen på en sidsteplads ud af alle brancher, når man spørger forbrugerne.
Og det er simpelthen ikke godt nok.
- Jeg tror, at meget af forbrugernes mistillid ligger i den fuldstændigt uigennemskuelige prissammensætning, som selskaberne kører med. Det er jo pinligt, lyder det fra en af mødedeltagerne, it-ordfører fra Socialdemokratiet, Magnus Heunicke.
Han synes derfor, at det er rimeligt, at selskabernes prispolitik skal påtales af ministeren, så de i samråd kan finde en løsning på området.
- Nu er der jo mange selskaber, der er startet på en prispolitik, hvor slutbrugerne skal betale for hvert påbegyndte minut frem for hver påbegyndte 10. sekund, som det var tidligere. Og det er jo ikke holdbart set med forbrugerøjne, forklarer han.
Også med hensyn til informationen til forbrugerne ser han også store udfordringer for branchen.
Mobilbranchen: Bland jer udenom
Hos Sonofon kan man slet ikke se, hvorfor det er kommet så vidt.
- Det er ikke en politisk opgave at blande sig i forholdet til vores kunder. Det er at gå over grænsen. Og en indkaldelse ville næppe komme på tale, hvis det eksempelvis drejede sig om bilbranchen, siger direktør for strategiske projekter og regulatoriske forhols hos Sonofon, Jesper Hansen.
Også hos Telia er man uforstående overfor beslutningen.
- Det overrasker mig, at man ikke har tillid til, at vi i branchen kan løse dette her selv. Og vi har da selv en interesse i at forbedre vores image, hvor vi løbende arbejder fornuftigt på at øge forbrugertilliden, siger administrerende direktør Jesper Brøckner hos Telia.
Han ser dog med glæde på, at branchen trods alt kan have indflydelse på diskussionen frem for, at der bliver trukket lovforslag ned om ørerne på mobilselskaberne.
TDC Mobil ønsker ikke at kommentere udmeldingen fra teleforligskredsen.