I slutningen af denne uge melder Google sig klar med en netbaseret kontorpakke til virksomhed.
Applikationen er blevet døbt Google Office for Enterprise (GOE), og den vil blandt andet indeholde Google Documents, Gmail og Google Calendar, samt 10 gigabyte lagerplads til dokumenter og mails.
Google Documents tager således kampen op med Microsoft Word og Excel, mens Google Calendar og Gmail skal udfordre Outlook.
Senere på året vil der også dukke en udfordre op til Microsofts præsentationsværktøj PowerPoint.
Afvikles direkte i browseren
I lighed med andre tjenester fra søgefirmaet er løsningen baseret på en kombination af JavaScript og XML, og applikationerne kan startes direkte i browseren, når man har logget sig på via sin Google-konto.
Googles programmer understøtter en række dokumentformater, og man har eksempelvis mulighed for at gemme og åbne dokumenter i Microsoft-formaterne, som benyttes i Word og Excel samt i OpenOffice-formaterne ODS og ODF.
Det er desuden muligt at se dokumenternes historik på nettet og eventuelt hoppe tilbage til tidligere versioner af et dokument. Da alt er lagret hos Google, er det muligt at invitere andre til at læse eller redigere i dokumenterne via e-mails.
Enterprise-pakken er ikke gratis, men koster 50 dollar, hvilket svarer til cirka 300 kroner om året for en enkeltbrugerlicens. Mange af tjenesterne vil imidlertid fortsat være gratis for private brugere.
Google Docs and Spreadsheets er navnet på gratistjenesten fra Google, hvor man gratis kan afvikle kontorapplikationer via sin browser.