Artikel top billede

Borger.dk kræver fiktive personer til udviklingen

Portalen borger.dk er afhængig af 12 fiktive arketyper for at servicere borgerne bedst muligt i fire kommende selvbetjeningsløsninger. På længere sigt kan borger.dk få udvidet person-galleriet.

Den offentlige borgerportal borger.dk står over for at skulle lancere de første personaliserede selvbetjeningsløsninger på Min Side, og folkene bag sitet ønsker at tage hensyn på borgerne så tidligt som muligt i it-udviklingen.

Derfor kræver Den Digitale Taskforce, at Mit borger.dk bliver udviklet ved hjælp af fiktive arketyper - såkaldte personaer.

"Vores krav skal ses i lyset af, at vi ønsker en bedre borgerservice med udgangspunkt i brugernes behov. Og sammen med data fra de ansvarlige serviceområder, så er vedvarende brug og en løbende udbygning af vores persona-galleri vejen frem," siger fuldmægtig Mette Margrethe Elf fra Den Digitale Taskforce.

Borger.dk er allerede udviklet på baggrund af personaer, der er bygget op af indsamlede data fra forskellige brugerundersøgelser herunder spørgeskemaer, usability-tests, interviews og antropologiske feltundersøgelser såsom observationer.

Persona-metoden vinder indpas

Brugen af personaer i udviklingsarbejdet er en forholdsvis ny metode, der vinder indpas flere steder.

Metoden går ud på at indsamle så mange oplysninger fra målgruppen som muligt, og ud fra disse data bygge arketypiske målgruppemedlemmer med specielle karakteristika, som udviklingerne skal kunne tilfredsstille med it-løsningerne.

Blandt andre benytter it-giganten Microsoft gerne over 60 personaer til både privatbrugerorienterede systemer som Windows Vista og forretningsorienterede systemer som Windows Server System.

Skal kombineres

Indtil videre har borger.dk i samarbejde med it-konsulentfirmaet Creuna fået produceret 12 personaer, der tilsammen skal udgøre målgruppen for brugerne på borger.dk.

"Måske når vi op på 30 eller 50 personaer, inden vi er færdige med alle serviceområder, for brugernes behov og karakteristika – det vil sige datagrundlaget – og vores serviceydelser ændrer sig jo hele tiden. Og så må vi udvikle og opdatere personaer derefter," forklarer Mette Margrethe Elf.

I 2008 skal der lanceres fire personaliserede løsninger på Min Side, hvor borgerne via login kan følge med i transaktioner og kommunikation med det offentlige.

Mine Penge, Min Pension, Min Bolig og Mine Børn er de første løsninger, der skal opbygges via personaer.

Dog vil serviceområderne også blive bygget ud fra kompetencer og undersøgelser hos de ansvarlige serviceområder.

"For eksempel kan Socialministeriet give vores personaer mere relevans i forhold til pensionsforhold på Min Pension-løsningen, fordi ministeriet har et solidt kendskab til, hvad borgene typisk spørger om," forklarer Mette Margrethe Elf.

Skal have tvivlerne med

En af de rapporter, der med sikkerhed vil danne grundlag for udvidelsen af persona-galleriet, er IT- og Telestyrelsens rapport, der konkluderer, at 40 procent af danskerne er it-analfabeter.

"Det er klart, at den slags tal vil vi tage til indtægt, når vi designer vores løsninger. Mange af de 40 procent tvivler måske bare på, hvordan it kan forbedre deres dagligdag. Og det kan vi måske råde bod på med brugervenlige løsninger, hvor der også er taget hensyn til de svagestes behov," fortæller Mette Margrethe Elf.

Allerede nu har borger.dk personaer, der ikke benytter sig af it for at have en bredere forståelse for danskernes it-kompetencer og -behov.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere