Microsoft lægger afstand til rygterne om, at selskabet er interesseret i at overtage søgemaskine-kæmpen Yahoo, skriver Financial Times.
Det sker, efter Microsoft i sidste uge købte det netbaserede reklameselskab Aquantive for 34 milliarder kroner.
Købet har nemlig sikret Microsoft alle de ting, som selskabet har brug for for at tage kampen op med søge-kongen Google, lyder det fra Microsofts øverste annonce-strateg, Yusuf Mehdi.
"Vi har alt, hvad vi har brug for, når man tager udgangspunkt i, hvor vi befinder os i dag", lød svaret fra ham på en konference i Las Vegas på spørgsmålet om, hvorvidt Yahoo havde aktiver, der kunne hjælpe Microsoft.
Flere opkøb på vej
Købet af Aquantive er blandt Microsofts største nogensinde.
Yusuf Mehdi antydede på konferencen, at Microsoft er på vej med yderligere en stribe mindre opkøb, der skal supplere det store opkøb i Microsofts bestræbelser på at udfordre Google.
Han mener, at Aquantive-opkøbet placerer Microsoft i en stærk position - ikke mindst fordi annoncer målrette den enkelte brugers interesser og opførsel vækster meget hurtigere end tekst-baserede annoncer som dem, Google anvender.
Google ser ud til at dele denne holdning, i det selskabets seneste milliard-opkøb af DoubleClick netop sigter mod at ruste selskabet inden for netop målrettede annoncer.
Google er fortsat klart verdens største søgeselskab. Microsoft ville selv med et opkøb af Yahoo være bagefter selskabet.
Google sidder på 55 af det amerikanske søgemarked, mens Yahoo har 22 procent og Microsoft blot ni procent.