Fremover skulle det gerne være lidt hurtigere at bestille en bog via portalen bibliotek.dk.
Nettjenesten har nemlig opdateret sine it-systemer, så bibliotek.dk nu arbejder direkte sammen med de enkelte bibliotekers it-systemer.
Derved slipper bibliotekarerne for manuelt at behandle hver eneste bestilling, der kommer fra bibliotek.dk.
"Vi har taget mennesket ud af det ensidige, trivielle arbejde," siger Leif Andresen, projektleder i Bibliotekstyrelsen.
Mennesker ikke nødvendige
Systemet, der har koster i omegnen af en halv million kroner at udvikle, har været to år undervejs, og har siden maj været testet i Herning og omegn.
Den test viser, at helt op til 80 procent af bestillingerne på bibliotek.dk nu kan klares uden indblanding fra en bibliotekar.
Tidligere er bestillinger fra portalen ellers gået videre til en bibliotekar, der manuelt har skulle finde materialet og bestille den hjem fra det bibliotek, der hurtigst kunne levere bogen eller CD'em.
"Fidusen er, at der i stedet for at der sidder nogle biblioteksansatte og tage stilling til hver eneste bestilling, så skal man kun tage stilling til nogle regler, eksempel at man ikke udlåner nyt materiale, og så klarer it-systemet resten," forklarer Leif Andresen
I 2006 havde bibliotek.dk 1.3 millioner bestillinger, der er blevet behandlet af en bibliotekar. I særlige tilfælde
Alle parter vinder
Det er op til de enkelte biblioteker, at tilmelde sig den nye tjeneste, der officielt blev lanceret på en konference afholdt af Danmarks Forskningsbiblioteksforening.
For bibliotekerne er der god fornuft i at tilmelde sig, mener Leif Andresen. Alle parter vinder nemlig.
"Det automatiske fjernlån er et godt eksempel på, hvordan bibliotekerne bruger ny teknologi til at gøre tingene lettere, både for lånerne og for personalet. Lånerne får en enkel og effektiv service, og personalet på bibliotekerne får bedre tid til at hjælpe," siger han.