Web 2.0 – rå profit eller blød gevinst?

Hvad er fordelene egentlig ved at indføre wikier, blogs og RSS i en virksomhed? Kan det ses på bundlinien eller ej?

Trods indlysende problemer med at definere udbyttet af de "blødere" værdier på produktivitets- og kommunikationsfronten, fænomener som wiki’er, blogs og RSS kan tilføre forretningen, er der en udbredt interesse i erhvervslivet for at forsøge at måle og veje disse Web 2.0-værktøjer i regnskabsskabeloner som ROI (return on investment) eller lignende.

Det viser en rundspørge, Forrester Research i maj og juni gennemførte blandt 275 amerikanske it-chefer.

Selv en håndgribelig gevinst som for eksempel det fald i antallet af opringninger til et call-center, det medfører at udskifte et hav af forskellige internetapplikationer eller et tungt databasesystem med en firma-wiki, kan være vanskelig at håndtere for it-beslutningstagerne, viser undersøgelsen.

Derfor tvinges de fleste til i sidste ende at kategorisere den egentlige gevinst af Web 2.0 som "blød" i form af øget effektivitet eller konkurrenceevne.

"Men det har været yderst interessant at erfare, hvordan it-folk alligevel har forsøgt at måle disse Web 2.0-værktøjer i lighed med andre mere traditionelle parametre," konstaterer analytikeren bag rapporten, Oliver Young.

Udvandet udbytte

"For en virksomhed vil udbyttet af at indføre Web 2.0-værktøjer forekomme ret udvandet, for det handler alene om produktivitet, kommunikation og medarbejdereffektivitet – alt sammen næsten umuligt at måle og veje," tilføjer Oliver Young.

Alligevel siger hele 63 procent af de adspurgte, at de anvender velkendte redskaber som ROI eller IRR (intern rente-kalkulation) til at beregne udbyttet af Web 2.0. I industri-, detail- og en gros-sektorerne er tallet endda helt oppe på 73 procent.

Hvor en marketingchef typisk vil have en udbredt fornemmelse for de blødere Web 2.0-værdier, kan det være vanskeligt at få it-folk, der i forvejen ligger vandret for at løse et væld af lige højt prioriterede opgaver, til at tage Web 2.0-værktøjerne tilstrækkeligt alvorligt.

"Hele beslutnings- og godkendelsesprocessen i en it-afdeling er uløseligt forbundet med, hvad der skaber værdi for den overordnede forretning. Er man ude af stand til at sammenligne et initiativ med andre initiativer og tilhørende ressourcebehov, kan det vise sig uhyre vanskeligt at få noget igennem," siger Oliver Young.

RSS er "konge"

Ifølge undersøgelsen har 14 procent af de adspurgte helt fravalgt at beregne deres Web 2.0-gevinst, og Forrester Research er af den opfattelse, at det slet og ret skyldes vanskelighederne ved at sætte tal på de bløde værdier.

Men i de tilfælde, hvor beregninger har givet målbare resultater, afsløres et tydeligt spring mellem de forskellige Web 2.0-værktøjers forretningsværdi. For eksempel udmærker RSS og IM (instant messaging) sig som de mest udbytterige tjenester, mens blogs ligger i bunden af listen.

Kun 11 procent af deltagerne i undersøgelsen har registreret et mærkbart udbytte af deres blogs, mens 48 procent taler om et "moderat udbytte."

Knap en ud af fire har RSS øverst på listen over Web 2.0-fordele. RSS bruges ifølge rapporten typisk til koncernkommunikation eller indholdsoverblik, men skubber også til andre Web 2.0-teknologiers effektivitet i kraft af fænomenets abonnementsnatur.

Af rapporten står det i alle tilfælde klart, at forretningsværdien af Web 2.0 er ligefrem proportional med omfanget af Web 2.0-teknologi – jo flere værktøjer, desto større udbytte. Målt på ROI er der klar fordel i både at afvikle blogs, podcasts, wiki’er, RSS og sociale netværk, lyder konklusionen.

Dog findes der ifølge de adspurgte ingen klar "dræber-kombination" af værktøjer til trods for RSS’ status som "kongen" i særligt værditilførende kombinationer.

Gå enkelt til værks

Den mest effektfulde indførelse af Web 2.0-værktøjer for en virksomhed vil ifølge Oliver Young være baseret på en så koncis målemetode som muligt. En ekstern blog vil for eksempel primært gavne virksomhedens profil og giver således et udbytte, som er vanskeligt at måle.

"Man kan registrere interessen for en hjemmeside og beregne, hvad det ville koste at gå en mere traditionel markedsføringsvej for at opnå det samme. Den slags beregninger er måske ikke helt klokkeklare, men giver dog noget, der ligner et indtryk af konkret forretningsværdi. I sidste ende handler det om at etablere den rette kultur og motivation – på holistisk vis – og ikke blot kaste tilfældige værktøjer i grams og forvente, at folk gider at bruge dem," siger Oliver Young.

Oversat af Lene Sekjær




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere