Artikel top billede

Sådan kommer SurfOpen til at se ud, når browseren lanceres i 2008.

TeliaSonera på vej med mobil browser med reklamer

TeliaSonera lancerer om få måneder en ny webbrowser til mobilen, der skal binde kunderne tættere til selskabet og give det mulighed for at indtage fremtidens reklamemarked på mobiltelefonerne.

Stockholm: TeliaSonera, der herhjemme hedder Telia, vil tjene binde kunderne tættere til selskabet ved at lancere en let overskuelig mobil-webbrowser.

SurfOpen, som produktet hedder, vil blive frigivet i starten af 2008 og fungerer basalt set ved et framework, hvor mobilen i browse-tilstand altid viser en værktøjslinje i toppen af skærmen, en annonce nedenunder og selve internetsiden på resten af siden.

"Vi forsøger at træde frem som operatør ved at knytte kunderne tættere til os ved hjælp af navigationsredskabet, og samtidig giver det os mulighed for at gå mere aktivt ind på reklamemarkedet," siger Kenneth Karlberg, President of Business Area Mobility Services i TeliaSonera.

Han præsenterede blandt andet dette nye tiltag, da TeliaSonera i går havde inviteret til pressemøde i hovedkvarteret i Stockholm.

Presses fra flere sider

Kenneth Karlberg forklarer, at strategien skyldes, at traditionelle internetspillere som Google, Yahoo og Microsoft nu begiver sig ind på den mobile platform, og samtidig begynder traditionelle hardwareproducenter som Nokia og Sony Ericsson også at arbejde med indholdsprodukter.

"Udviklingen betyder, at der kommer en forventning om, at alting skal være gratis – og derfor øges opmærksomheden på annoncemarkedet. Så vi forsøger at komme nærmere kunderne og tage mere aktivt del i reklamemarkedet ved at lægge os frem foran de andre leverandører," siger Kenneth Karlberg.

Samtidig med SurfOpen lancerer TeliaSonera et nyt "value window", som kan bruges til at sende interaktive reklamer og informationer til kunderne, når de ikke bruger telefonens display til at læse beskeder eller tjekke kalenderen.

Pengene ligger i data og indhold

Efter de senere års meget intense konkurrence på telemarkedet, er teleselskaberne på udkig efter nye guldgruber, fordi minuttaksterne er faldet så markant.

"Nu kommer næste trådløse mobileksplosion, og det er mobildata, og fordi det er dér, volumen og indtægter er, skal vi også blive bedre til at klare os på reklamemarkedet, hvor vi ikke har været så nærværende tidligere," forklarer Lars Karlberg.

Spørgsmålet er så, om kunderne rent faktisk vil kaste sig over TeliaSoneras SurfOpen. Browseren minder på mange måder om det, man får med den gratis Opera Mini, fordi almindelige websider automatisk skaleres, så de passer til mobilens display.

Indra Åsander, Senior Vice president og Head of Content Services, mener dog, at SurfOpen har afgørende fordele frem for Opera Mini.

"Forskellen ligger i værktøjslinien og reklamepladsen. Opera Mini har ikke værktøjslinien, og det giver kunderne simpliciteten, fordi du har nøjagtig de samme muligheder, som når du browser på din laptop. Og reklamepladsen giver os samtidig muligheden for at sælge reklamer," siger hun.

Gider ikke omvej

Værktøjslinien giver blandt andet adgang til ens favoritter, historikken, en søgefunktion (det er endnu ikke besluttet, hvilken søgemaskine, der skal bruges) og Telias egen mobilportal, SurfPort.

Som så mange andre teleselskaber, har TeliaSonera hidtil givet kunderne adgang til indhold som ringetoner, nyheder og musik via mobilportalen SurfPort. Men selvom SurfPort består, har selskabet set det nødvendigt at skabe en browser, hvor man ikke er tvunget til at starte på selskabet egen portal, når man vil surfe på internettet.

"Vi har indset, at en del kunder ikke ønsker at gå den omvej for at komme til indholdet. De vil direkte til det, og derfor lancerer vi SurfOpen," lyder det fra Kenneth Karlberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere