Web 2.0 bølgen er åbenbart skyllet ud over kanten på internettet og hele vejen via Stillehavet til byen Redmond, hvor Microsoft har sit hovedsæde.
For et af verdens største it-selskaber storsatser nu på bruger-genereret online-indhold med sin nye Windows Live Suite, som bliver lanceret i dag.
Live Suiten indeholder dels fire nye produkter og dels samler den alle Microsofts produkter i én online-pakke. .
Omdrejningspunktet for Windows Live Suite er hjemmesiden home.live.com , hvor netbrugerne udover Hotmail, Messenger og brugerens såkaldte Spaces kan finde Windows Live Mail, Live Writer, Live Photo Gallery samt Live Events.
De fire nye i familien
Windows Live Mail er et program, der synkroniserer med Hotmail, om som gør, at mailarkivet også er tilgængeligt offline. Live Writer er et tekstbehandlingsprogram, som selskabet har udviklet med henblik på oprettelsen og administrationen af flere blogs.
Live Photo Gallery er en satsning på et fælles billedarkiv, som kan deles med brugernes kontaktperson, og Live Events er et kalenderprogram, som holder styr på møde-tilbagemeldinger og synkroniserer med Outlook-, Yahoo- og Google-kalenderen.
Hele online-pakken kan tilgås med ét login på home.live.com, som ifølge Microsoft skal ses som selskabets online-produkt i stil med offline-pakken Office.
De fire nye programmer kan afprøves her og hentes fra hjemmesiden windowslive.dk/suite.
Ruster sig i kampen mod Google
Microsofts fortæller, at selskabets kunder længe har efterlyst en integration af online-produkterne.
"Derfor har vi nu samlet en række populære og kendte produkter i én løsning. Men samtidigt har vi tilføjet en række nye tjenester , der passer til den eksisterende portefølje som hånd i handske," lyder det i en pressemeddelelse fra Microsofts landechef, Jens Storm Lernø.
Lanceringen markerer samtidigt endnu et slag i kampen om Googles suveræne førerposition på integrerede online-tjenester, som blandt andet tæller nettets mest brugte søgemaskine, Google Docs, Gmail og selskabets seneste skud på stammen, Android, som er en udviklingsplatform til det mobile internet.
Bredere målgruppe
"Selvfølgelig kigger vi på, hvad Google foretager sig. Men Google og alle andre firmaer ser jo også på, hvad vi udvikler," siger Jens Storm Lernø til Computerworld.
Han forklarer, at Live Suite vil blive lanceret i alle lande med minimum én MSN-bruger, og det skal ramme en bred målgruppe.
"Vi håber blandt andet med lanceringen, at vi kan få flere MSN-brugere ind på Hotmail og andre online Microsoft-produkter, hvilket der vil være et stort potentiale i," siger han.