Tidligere PET-Chef: Hoteller dur ikke til overvågning

Logningsbekendtgørelsen betyder, at hotelejere har ansvaret for at overvåge deres kunder. Ifølge en tidligere PET-chef svarer det til, at man sætter en smed til at udføre hjernekirurgi.

Annonce:
Annonce:
De danske hoteller og restaurationer kan ikke løfte det ansvar, som logningsbekendtgørelsen har pålagt dem.

Det mener hotel- og restaurationsbranchen og den tidligere operative chef for PET, Hans Jørgen Bonnichsen.

"Når man pålægger hotelejere ansvaret for en så omfattende overvågnings-opgave, svarer det til at lade en smed udfører hjernekirurgi. Som udgangspunkt har de hverken kompetencerne eller det fornødne materiel," siger Hans Jørgen Bonnichsen.

Vi er ikke teleteknikere
Søren Dalby Bruun er it-chef hos Arp-Hansen Hotel Group, der ejer ni hoteller i hovedstadsområdet.

Han er en af de mange ansatte i hotel- og restaurationsbranchen, der gennem det seneste halve år har kæmpet for at komme til at leve op til lovgivningens krav.

"I øjeblikket kan vi endnu ikke leve op til alle kravene i logningsbekendtgørelsen, selv om vi har brugt omkring en halv million kroner på at opgradere vores internet- og telefonsystem," siger Søren Dalby Bruun.

Selv om Arp-Hansen Hotel Group håber, at de inden længe vil leve op til de formelle krav i lovgivningen, frygter Søren Dalby Bruun, at de i praksis ikke vil kunne løse opgaven tilfredsstillende, hvis PET en dag står og banker på hotelkædens dør.

"Vi udlejer hotelværelser, og det er vi rigtigt gode til. Men vi er hverken teleteknikere eller efterretningsagenter. Hvis myndighederne en dag møder op med en dommerkendelse i hånden og vil have adgang til vores data, frygter jeg ganske enkelt, at vi ikke har gjort det godt nok", siger Søren Dalby Bruun.

Han mener heller ikke, at det i efterretningstjenestens interesse, hvis de skal ud og samarbejde med hotellerne.

"Det kan ikke være tilfredsstillende for PET at skulle ud og samarbejde med nogle amatører som os."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Acinta ApS
Udvikling og salg af software til ledelsesrapportering og dataanalyse i mindre og mellemstore virksomheder - primært handel, produktion og service.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København



Kom helt med på mobilbølgen

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni kan du opleve internationale talere og få erfaringer og ideer fra de bedste mobilløsninger. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



For Danmarks CIO'er og it-ansvarlige er Årets CIO blevet det årlige eksklusive mødested. Konferencen bevæger sig ind i din verden, tager aktuelle emner op, og behandler netop de områder, som det forventes, at du har en mening om - og en holdning til. Læs mere

D'angleterre - 1050 København K







Computerworld
Windows 10-opgradering kun gratis det første år - her er Microsofts opgraderings-plan
Microsoft fejer enhver tvivl af banen: Windows 10 vil ikke blive ved med at være gratis. Se selskabets opgraderings-plan her.
CIO
Efter 20 år i it-sikkerhedsbranchen: Her er fem barske sandheder fra kendt sikkerhedsekspert
Hvor reel en trussel er mobiltelefoner egentlig? Er det medarbejderne som er truslen mod firmaets data? Og hvorfor bliver amerikanske tjenester ved med at halte på sikkerheden? Få svaret når en sikkerhedsekspert taler ud til Computerworld.
Channelworld
Kendt direktør ude af stort dansk SAP-hus med dags varsel efter under et år på posten
Sammenstødet mellem dansk og amerikansk mentalitet udløser tumult på ledelsesgangen i Ciber.
White paper
Chat styrker din online-kundeservicestrategi
Få bedre effektivisering og kundeloyalitet ved at implementere chat som en del af din virksomheds kanalstrategi for servicecentret. Research og journalistisk bearbejdning af Computerworld for Netop