I kølvandet på Microsofts kollapsede overtagelsesforsøg af Yahoo, snuser Microsoft angiveligt rundt om den sociale netværks-tjeneste Facebook, som Microsoft muligvis ser som et overtagelsesemne.
Det er den anerkendte amerikanske avis, The Wall Street Journal, der beretter om Microsofts interesse, men hverken Microsoft eller Facebook har nogen kommentarer til markeds-rygterne.
Avisen skriver da også, at der endnu ikke har været konkrete drøftelser mellem de to parter.
Organisk vækst
En eventuel købsinteresse vil i givet fald stå i modsætning til de helt klare udmeldinger, som Microsoft er kommet med, efter selskabet i lørdags trak sit købstilbud til Yahoo tilbage efter tre måneders ihærdig bejleri.
Den klare udmelding – som du kan læse mere om her og her - har nemlig været, at Microsoft ikke længere er fokuseret på en opkøbsstrategi, men i stedet satser fuldt og helt på organisk vækst i bestræbelserne på at banke Google.
Og Facebook kan da også under alle omstændigheder vise sig at være en umanerlig hård nød at knække.
I hvert fald har Facebook-stifter Mark Zuckerberg indtil videre hårdnakket nægtet at sælge selskabet, der for tiden har 70 millioner brugere.
I Time har den 23-årige Facebook-stifter for nylig sagt, at han fortsat holder fast i sin vision om at opbygge et community – og ikke på en exit-strategi, hvor målet er et frasalg.
Også Yahoo har budt på Facebook. Det skete i 2006, da selskabet altså som alle øvrige bejlere blev afvist ved døren.
Microsoft købte i oktober sidste år en andel af Facebook, ligesom den kinesiske milliardær Li Ka-shing har investeret i selskabet.
Det betyder med andre ord, at Facebook og Microsoft allerede har et relativt tæt strategisk samarbejde, som Microsoft håber at kunne gøre lukrativt via udnyttelse af en form for web-annoncering.