Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Landingssiderne skal spille 100 procent

Klumme: Det nytter ikke noget at bruge formuer på Google Adwords, hvis kunderne bliver skuffede, når de klikker på dem.

At købe annoncer på Google, det kan være en super dårlig forretning, hvis man ikke tænker sig om.
Der er mange faktorer, der afgør placering og pris, og en af dem er, hvor godt man har lavet sine landingssider, altså de sider brugerne lander på, når de klikker på annoncerne.

En af de vigtige ting, når man køber adwords, er, at de annonceord, man køber, også fremgår på landingssiderne. Det undersøger Google med jævne mellemrum, og fremgår de ikke, så bliver man straffet.

Så køber jeg for eksempel ordet spamfilter, og jeg på landingssiden bruger ordet spamblocker, så sætter Google prisen kraftigt i vejret for min annonce. Med andre ord kommer jeg simpelthen til at betale flere penge for de samme besøgende.

Googles stramme regler

Årsagen er, at mange annoncører køber ord, der ikke relaterer sig til deres annoncer, og det kan godt være rentabelt for nogen. Men det er Google træt af, og har simpelthen lavet nogle regler, der siger, at de annoncer, man køber, skal have meget stor relevans for de sider, de rammer på. Det er for så vidt meget fornuftigt.

På de sider er det en rigtig god idé at have en privacy-policy, for det undersøger Google, om man har. Det giver lidt ekstra point, at der er kontaktinformationer, eller i hvert fald links til kontaktinformationer. Hvis der kræves login til siden, kan det også rate en ned.

Ord og indhold SKAL passe sammen

Hvis man for eksempel skilter med gratis ting i annoncen, så skal man sørge for, at der rent faktisk er gratis ting på landingssiden. Dertil er det vigtigt, at man ikke har pop-ups eller pop-unders, at der ikke er teknologi, der ændrer brugerens browser, og at man ikke tvinger folk til at downloade noget mv.

I det hele taget kan man forvente, at søgemaskinerne i større og større omfang vil slå ned på adfærd, som brugeren ikke kan lide. Så tænk hele tiden over, når du køber annoncer og vælger annoncetekster og ord, at de brugere, der søger på de ting, vil finde relevans i det i forhold til dit website.

Mange landingssider

Vil du genere dem på nogen som helst måde. Hvis det er tilfældet, at du vil genere dem med vilje, at du ved, at nogle brugere bliver vrede over et eller andet, eller at du godt ved, det ikke er helt relevant og så videre, så skal du bare være klar over, at det kan skade dine e-kampagner i meget høj grad. Der skal være overensstemmelse mellem det, du skriver i annoncen og det, man lander på, når man klikker på den.

Det kan godt betyde, at du skal oprette 20-50 forskellige landingssider, at du skal lave 30-50 forskellige kampagner, hvilket selvfølgelig er dødirriterende. Men når det så er sagt, så konverterer den slags altså også meget bedre. Så enten kan du lade være at betale formuer for meget lidt, eller også kan du lave det stykke arbejde og konvertere uendelig meget mere, og få god markedsføring meget, meget billigere.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere