Artikel top billede

"Vi kan faktisk ikke følge med efterspørgslen, og det er jo et fantastisk problem at stå med," siger Kevin Turner.

Microsoft-topchef: Nu knalder vi Oracle

Reportage: Oracles nylige prisstigning skal bruges til at sparke Oracle af banen og få Microsoft inden for. Microsofts-direktør, Kevin Turner, opridser fremtidens mål og udfordringer for Microsoft.

Houston, Texas: Står det til Microsofts driftsdirektør (COO), Kevin Turner, har Oracle med sin nylige prisstigning af selskabets database-produkter ligefrem inviteret Microsoft til at gøre et målrettet forsøg på at banke Oracle langt ud af banen.

"En indisk Oracle-chef sagde efter Oracle-prisstigningen, at ingen CIO alligevel har mulighed for at skifte de tunge systemer ud fra den ene dag til den anden. Men hvis jeg kender CIO’'erne rigtigt, så vil mange af dem sige: 'Watch me', når de hører det," lyder det fra Microsoft-direktøren.

Oracles pris-stigning har allerede fået flere kunder til at røre på sig.

Den kommer på et tidspunkt, hvor der er generel afmatning i det globale investerings-miljø.

Grunden er ikke mindst, at Oracle i modsætning til de fleste konkurrenter bogfører al salg i dollar. Derfor har den for tiden meget lave dollarkurs ramt selskabet lige mellem øjnene, idet de reelle omsætningskroner for salg i udlandet er faldet sammen med dollarkursen.

"Man må være ekstremt dristig eller fuld af selvtillid for at gøre den slags. Men jeg skal ikke klage. Jeg elsker at konkurrere på bedre produkter og pris," lød det selvsikkert fra Microsoft-chefen.

Det helt hotte emne

Kevin Turner understregede i sin pep-talk til Microsofts mange tusinder partnere på selskabets store partner-konference i Houston, Texas, endnu en gang det emne, der er det helt hotte emne for Microsoft for tiden, nemlig transformationen fra 'on-premises'-software til en kombineret udgave af 'on-premises'- og netbaseret software, 'software + services'.

Skal strategien lykkes, kræver det imidlertid folk – også i fremtiden. Netop manglen på kvalificerede medarbejdere udgør en voksende hovedpine for verdens største software-selskab.

Microsofts største succes nogensinde

"Vi har på den hårde måde erfaret, at det er for sent at få fat i de unge, når de er begyndt på universitetet, for på det tidspunkt har de ofte fravalgt naturvidenskaben," lød det fra Kevin Turner.

I stedet vil selskabet have fingre i de unge, der senere skal rekrutteres af både selskabet og de mere end 600.000 partner-selskaber verden over, allerede når de går i gymnasiet.

Til formål lancerede selskabet for kort tid siden et program ved navn 'Dreamspark', der inden næste forår skal køre i de første 38 lande.

Under programmet forærer Microsoft en række udviklings-programmer væk til de studerende. De tæller Visual Studio 2008, XNA Game Studio, Expression Studio Suite, SQL Server 2005 og Windows Server Standard Edition.

"Det har været en svær beslutning at tage, for det er programmer, som vi tjener mange penge på. Men beslutningen har været nødvendigt for at få de unge med," siger Kevin Turner.

Forventningerne indfriet

Forventningerne til samarbejdsværktøjet Sharepoint var høje på Microsofts forrige partner-konference. Nu – et år senere – er forventningerne i høj grad blevet indfriet, kan Microsoft se, efter regnskabsåret sluttede for få dage siden.

Sharepoint Server 2007 er nemlig det hurtigst sælgende produkt nogensinde i Microsofts historie. Og efterspørgslen er stadig enorm for samarbejdsværktøjet, som Microsoft da også har tiltænkt en central rolle i fremtidens udvikling mod de netbaserede tjenester.

"Vi kan faktisk ikke følge med efterspørgslen, og det er jo et fantastisk problem at stå med," siger Kevin Turner.

Mindre godt går det her

Mindre godt går det med Windows Vista, hvis nok så kendte kompatibilitets-problemer nu er blevet løst, og som derfor nu skal have et ordentligt skud på hurra-barometeret, hvilket du kan læse mere om her.

"Nu skal vi have fakta om Windows Vista ud til verden. Vi skal ikke længere tale om kompatibilitets-problemerne, men i stedet om, at Vista er det mest sikre system nogensinde og for eksempel langt mere sikkert end Linux og open source. Nu skal vi ud og evangelisere," lød det fra Kevin Turner.

Investeringer den rigtige vej

Den globale økonomiske afmatning rammer også it-branchen, der langt fra står med de mest gunstige vækst-betingelser.

Kevin Turner mener imidlertid, at Microsoft skal investere sig ud af afmatningen, fordi man i krisetid efter hans opfattelse aldrig bliver, hvor man er.

"Enten vokser man, eller også bliver man mindre. Der er ingen mellemvej," siger han.

Derfor vil Microsoft i det næste år investere omkring 40 milliarder kroner i udvikling af nye systemer og programmer, fortæller han.

De skal falde i fire bunker, nemlig desktop-forretningen, underholdnings-forretningen, 'software + services' samt enterprise, der fortsat er det område, hvor Microsoft tjener langt de fleste penge, og samtidig det område, som de langt de fleste af selskabets partnere befinder sig i.

Knytter kontakter

Således lyder ordene fra Microsofts World Partner Conference, der er en kombineret træningslejr for salg og markedsføring af Microsofts produkter samt en mulighed for at netværke og dermed skabe nye kontakter og udveksle ideer.

Mange af partnerne kommer nemlig for at møde hinanden, udveksle ideer og knytte kontakter med henblik på kommende forretnings-partnerskaber.

Mange af de danske partnere kommer således alene for at mødes med andre danske partnere, der i disse dage i stort omgang er samlet under samme tag i de store haller.

På verdensplan har Microsoft mere end 600.000 partnere i 190 lande. De er delt ind i tre kategorier, nemlig Gold Certified Partner, Certified Partner og Registered Partner.

Sidstnævnte kræver blot en registrering, mens partnerne skal tilegne sig forskellige kvalifikationer og foretage visse investeringer for at blive opgraderet.

De tre partner-niveauer har yderligere inddelinger i forhold til produkter, kundesegmenter og lignende.

I Danmark har Microsoft godt 3.000 partnere. Mere end 2.000 er registrerede partnere. 800 er Certified Partnere og omkring 80 Gold Certified Partnere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere