Artikel top billede

Apples nye online-tjeneste, MobileMe, har været ramt af store startvanskeligheder. - Vi har stadig meget at lære om online-tjenester," undskylder Apples CEO Steve Jobs.

Derfor havnede Apple i MobileMe-fadæsen

Siden Apple for snart en måned siden lancerede arvtageren til selskabets .Mac-onlinetjeneste, MobileMe, er det haglet ned med kritik. Apple-chef Steve Jobs undskylder.

Der var lagt op til den helt store fest, da Apples karismatiske CEO, Steve Jobs, tilbage i juli stod på scenen i San Francisco foran et forventningsfuldt publikum.

Han havde lanceret en ny og billigere generation af den populære iPhone, og salen klappede taktfast i hænderne.

Klapsalver har der dog ikke været mange af på det seneste. I hvert fald ikke af andre end den ironisk overbærende slags.

For introduktionen af et andet nyt produkt, der under mindre fanfare blev lanceret på samme tid, MobileMe, er langt fra forløbet så problemfrit, som Apple kunne have ønsket sig.

Skulle holde styr på dit liv

Servicen var tænkt som en smart måde at holde styr på informationer på tværs af Apples forskellige platforme.

MobileMe fungerer ved at synkronisere udvalgte programmer på enten Mac eller PC med Apples servere.

Når de er synkroniseret, kan de tilgås igennem nogle særligt udviklede web-applikationer, så man i princippet har sit skrivebord på nettet.

MobileMe skulle altså for eksempel sørge for at synkronisere mails, kalendere og adresser mellem Macs og iPhones. Men indtil videre har det mest lykkedes Apple at smide det væk.

Mange nye brugere rapporterede, at de ikke kunne komme til at synkronisere ordentligt, andre at det slet ikke lykkedes dem at få adgang til servicen.

Apple var imidlertid hurtigt ude og anerkende problemet, og de første brugere, der meldte om fejl, fik et tilbud om en gratis 30-dages forlængelse af deres MobileMe-medlemskab. Så langt, så godt.

Men hermed var Apples problemer ikke slut.

Smed mails væk

For da det rent faktisk lykkedes brugerne at logge ind på tjenesten, begyndte andre alvorligere problemer at dukke op.

Nu begyndte brugere nemlig at miste deres mails. Hvis de da overhovedet kunne logge på mailen.

Apple har senere været i stand til at redde de fleste mails, men har samtidig meldt ud, at omkring 1 procent af deres MobileMe-kunder var uden mail i op til 10 dage.

Ikke just den start, hverken brugere eller Apple havde ventet.

Steve Jobs: Undskyld
I mandags tog Apple-chefen så bladet fra munden. Han erkendte i en intern mail til Apples ansatte, at introduktionen af MobileMe ikke var forløbet tilfredsstillende.

"MobileMe har simpelthen ikke levet op til Apples standarder. Det står klart, at det havde brug for mere tid og flere tests," skriver han.

I samme mail vedkender han sig samtidig ansvaret og forklarer, at det var en fejl at lancere online-tjenesten samtidig med den nye iPhone 3G, en ny iPhone-firmware og den nye AppStore, der sælger programmer til telefonen.

"Vi havde alle mere end rigeligt at lave, og MobileMe kunne sagtens være udskudt uden konsekvenser."

I mailen slutter Steve Jobs af med at pointere vigtigheden af, at Apple lærer af sine fejl.

"Lanceringen af MobileMe har tydeligt vist, at vi endnu har mere at lære om online-tjenester. Og lære det vil vi. Visionerne for MobileMe er både spændende og ambitiøse, og vi skal presse på for at gøre det til en service, som vi alle kan være stolte af, når året er omme," afslutter Steve Jobs sin mail til Apples medarbejdere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere