En række internetkunder hos TDC har siden starten af weekenden oplevet problemer med deres internetforbindelse.
Problemet betyder, at omkring fem procent af selskabets internetkunder er uden kontakt til internettet, fordi deres internetudstyr ikke bliver tildelt en ip-adresse fra TDC.
Problemet opstod efter en opgradering af teleselskabets DHCP-servere (Dynamic Host Configuration Protocol) i onsdags.
Det oplyser Rasmus Windfeld fra TDC's presseafdeling.
Systemet består af to redundante servere, der befinder sig på forskellige adresser i Århus. Meningen med opdateringen er at gøre det nemmere at fejlrette i TDC's internetbase, mens serverne samtidig får mulighed for at udføre flere funktioner end tidligere, fortæller Rasmus Windfeld.
"Men der er opstået nogle problemer, som vi fejlsøger på nu," siger Rasmus Windfeld til Computerworld.
Problemet flytter sig
Selvom det kun er omkring fem procent af TDC's internetkunder som er ramt af DHCP-fejlen, berører problemet flere kunder. Problemet flytter sig nemlig rundt i nettet, forklarer pressemedarbejderen.
"På et tidspunkt troede vi, at problemet kunne afgrænses geografisk til Østjylland, men det kan vi ikke længere sige noget om," siger Rasmus Windfeld.
Ifølge Rasmus Windfeld kan man som ramt kunde være heldig at løse problemet ved at genstarte sin ADSL-box eller router.
TDC arbejder i øjeblikket med en teori om at årsagen skal findes i konfigurationen af den opgraderede serversoftware.
Firmaet blev i første omgang opmærksom på problemet fredag, og har gennem weekenden arbejdet på at løse problemet. Foreløbig regner TDC med at have udbedret fejlen i løbet af mandagen.
Rasmus Windfeld fortæller, at DHCP-fejlen ikke har relation til de DNS-problemer, som i sidste uge ramte TDC's hjemmeside og en række mailkunder.