E-mailen fejrer sølvbryllup i Danmark

I år er det 25 år siden den første e-mail landede i en dansk indbakke. Den blev modtaget af Keld Simonsen, som her fortæller om den hårde pionertid for et kvart århundrede siden.

Den 29. december fejrer Dkuug (Dansk Unix User Group), at det i år er 25 år siden at den første mail dukkede op i en dansk indbakke.

Det fortæller næstformand i Dkuug, Keld Simonsen, som dengang var ansat i edb-afdelingen ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet, hvor den første mail blev modtaget.

Forud for modtagelsen, som helt præcis foregik den anden januar 1983, lå den organisatoriske opbygning af en række netværk i forskellige europæiske lande, som skulle gøre det muligt at kommunikere internt i de enkelte lande og med resten af Europa og verden.

Det skete blandt andet gennem ansøgning om midler til de nødvendige telefonopkald mellem de lokale netværk.

Antallet af brugere på det spirende netværk var dengang noget mere beskedent end, hvad vi er vant til i dag, fortæller Keld Simonsen.

Alligevel var de danske pionerer i 1983 ikke alene i verden. Der var mulighed for at korrespondere med både Japan, USA og England.

"Der var en del amerikanske universiteter og en del forskningsafdelinger hos de store edb-firmaer på nettet," siger Keld Simonsen.

I Danmark var det dog i første omgang kun Keld Simonsens egne to arbejdssteder, nemlig Datalogisk Institut og Indre By-Terminalen, hvor det var muligt at kommunikere med andre steder via den nye e-mail.

Velkommen på nettet
Den første modtagne mail indeholdt ifølge Keld Simonsen en lykønskning fra kolleger i Holland, som bekræftede at Datalogisk Institut nu havde kontakt med det såkaldte mcvax, som var centralen i Europa.

Han fortæller, at det desværre har det ikke været muligt at fremskaffe en kopi af denne mail, der muligvis befinder sig på et gammelt bånd i universitetets kælder.

Men en tilsvarende mail, som den europæiske central i Holland tre måneder senere sendte til Sverige, er bevaret på internettet.

Uden @
Som det fremgår, brugte man ikke snabel-a, men udråbstegn i en e-mail.

Først i adressen var navnet på den maskine som skulle modtage mailen, så et udråbstegn (bang) og herefter brugeren af den maskine som man sendte mailen til.

Afhængig af routningen, som først foregik med kort og ur, kunne adressen godt blive noget lang, hvis der skulle hoppes fra maskine til maskine, fortæller Keld Simonsen.

Routning var interessant, fordi visse centraler kun korresponderede en enkelt gang i døgnet. Derfor kunne det ofte betale sig at route en anden vej, så mailen kom hurtigere frem.

"Men hvis man havde fået en mail, var det ligesom i dag. Så skrev man bare reply, og så sendte den tilbage af samme vej," siger Keld Simonsen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery