IBM har på sin Lotusphere-konference løftet sløret for et nyt våben i kampen om at kapre software as a service-kunder fra Microsofts Windows Live-platform samt Google Apps.
Det nye produkt fra IBM hedder LotusLive. Her kan kunderne finde IBM's Lotus-porteføje med dets mail-system, samarbejdsværktøjer og chat-services.
Derudover er der tilføjet click to the cloud i LotusLive, som åbner muligheden for at tilføje eksisterende applikationer med LotusLive-servicen.
Blandt de værktøjer, der med lethed kan tilføjes til LotusLive er IP-telefoni fra Skype, professionelle netværkskontakter fra LinkedIn og CRM-software fra SaaS-selskabet Salesforce.com, som alle er selskaber, IBM har indgået en strategisk alliance med.
Fortsætter i samme spor
IBM har efter erhvervelsen af Lotus-selskabet i 1995 satset hårdt på at blive en af verdens største udbydere af kommunikations- og samarbejdsværktøjer.
Selskabet fik dog først i 2007 lanceret sine første web 2.0-værktøjer som blogs, wikis og RSS-feeds - et pænt stykke tid efter konkurrenter fra Yahoo og Google for længst havde implementeret nettets nye produkter.
Men de tider synes at være slut nu med sidste års lancering af SaaS-platformen Bluehouse, der i år rykker på nettet under LotusLive-brandet.
IBM går med det nye initiativ især efter mindre virksomheder - der i amerikanske øjne vil sige firmaer med mindre end 1.000 medarbejdere - med lanceringen af LotusLive. Selskabet siger, at der stadig findes millionvis af potentielle kunder på det marked.