En ny form for spam er for alvor ved at tage form og forurene nettet: Søgemaskinespam.
Fænomenet kendes især fra den amerikanske del af internettet, hvor flere søgemaskineoptimerings-selskaber via link-køb har opnået prominente placeringer på netguides som Google og Yahoo.
Her kan man kende søgemaskinespam i form af en slet skjult og udført reklame-side, der ikke indeholder andet end links til annoncør-sites.
Forretningskonceptet er derefter at opkræve penge, hver gang en bruger klikker sig videre til et 'rigtigt' website.
Men den form for reklame vil ifølge den amerikanske søgemaskineekspert Jason Calacanis med tiden kvæle folks tillid til søgemaskinerne som et troværdigt medie.
"Hvis vi markedsfører for meget, så smadrer vi mediet. Affiliate-spam er simpelthen ikke brugbart for brugerne," slår Jason Calacanis fast over for små 250 søgemaskine-folk fra danske selskaber som DSB, TDC og Danske Bank.
De er samlet på FDIH, FDIM og Jupiter Researchs søgekonference Search Marketing Strategies 2009, der bliver holdt på IT-Universitetet i dag.
Usenet blev ubrugbart
Jason Calacanis forklarer, at flere medier i tidernes løb er blevet kvalt af ubrugelige spam-reklamer.
Eksempelvis er internettets store diskussionsnetværk Usenet gået fra at stå for 90 procent af internettrafikken til næsten ingenting på 15 år på grund af spam.
Indholdet på blog-sitet Technorati er efterhånden druknet i intetsigende annoncer, og den tidligere potente email-markedsføring er nærmest en uddøende disciplin, fordi folk simpelthen ikke ser reklamerne mere.
"Hvor der er lettjente penge på reklamer, vil der altid være interesserede folk. Derfor er søgemaskinespam et reelt problem, der bare vokser," siger Jason Calacanis til Computerworld.
Reklamer er unødvendige
Jason Calacanis understreger over for de fremmødte reklamefolk, at hvis en søgemaskine fungerede optimalt, ville folk overhovedet ikke klikke på én eneste reklame.
Og de stigende mængder spam i søgemaskinerne er ifølge Jason Calacani stærkt medvirkende til, at halvdelen af online-amerikanerne vrænger på næsen af troværdigheden hos søgemaskinerne.
"Mange reklamefolk bliver provokeret af den slags udsagn, fordi de lever af søgemaskineoptimering. I Danmark er søgemaskine-spam måske heller ikke et problem, men det bliver det inden for de næste få år," fortæller Jason Calacanis.
Et spørgsmål om etik
Han siger, at det i høj grad er op til søgemaskineoptimeringseksperternes egen etik at bremse den uheldige reklame-udvikling, selv om det langtfra er alle optimeringseksperter, der hopper med på spamvognen.
"Selskaber som Google og Yahoo gør, hvad de kan for at stoppe søge-spam, mens andre søgeselskaber ser gennem fingrene med det, fordi det skaber en omsætning."
Spam bliver et problem på det danske internet
"Paradokset er dog, at hvis Google og Yahoo bliver utroværdige, så har de skrupelløse søgeoptimeringsfolk intet opnået, fordi de selv lever af, at folk bruger netop de to søgemaskiner," fastslår Jason Calacanis.
"Bare fordi noget er teknisk muligt, er det ikke nødvendigvis etisk forsvarligt," fortsætter han.
Webmanager Rie Ulrich fra FolkeFerie.dk kan dog ikke helt se, at problemstillingen vedrører de danske e-handlere og webbrugere.
"Danske marketingfolk er ikke ligefrem kendte for at smide skidt i hovedet på sine online-brugere, og man kender jo egentlig slet ikke til den form for spam på det danske internet," siger hun.
Kan blive et dansk problem
Direktør Morten Kamper fra FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel) understreger, at søgemaskine-forurening kan blive et reelt problem på den danske del af internettet, hvis den hjemlige søgeindustri ikke tager Jason Calacanis' ord for gode varer.
"Herhjemme har vi ikke et reelt problem på nuværende tidspunkt, men det har vi givetvis inden for to til tre år. Skjult markedsføring på søgemaskiner som Google skal holdes nede, fordi spørgsmålet om internettets troværdighed hurtigt kan komme til at skade e-handlen i Danmark," fortæller han.
Han opfordrer derfor Forbrugerombudsmanden og marketing-jurister til at granske problemstillingen, så vi kan få et reelt regelsæt på det danske søgemarked.
"Vi europæere tager jo som bekendt udgangspunkt i lovgivningen, men søgeindustrien skal i høj grad også selv regulere, hvordan der bliver reklameret på det danske internet," lyder det fra Morten Kamper, der ligeledes opfordrer brancheorganisationer til at tage hånd om problemstillingen.
Menneskelige øjne kan være kuren
Hvis ikke optimeringseksperterne griber i egen barm og får stoppet spam-udviklingen, er det ifølge Jason Calacanis nødvendigt med menneskelige øjne på de indekserede websider.
"Udvælgelsen af de øverste websider foregår ved hjælp af algoritmer, men de er åbenbart langtfra ufejlbarlige. Derfor kan menneskelig autentifikation være vejen frem," siger Jason Calacani, der selv står bag søgemaskinen Malaho.com, der i høj grad baserer sig på menneskeskabte søgeresultater.
Søgemaskinen er i beta-test og ifølge Jason Calacani er den med sine nuværende fem millioner unikke månedlige brugere kun 60 procent færdig.