Fiberbredbånd suppleret med mobilt bredbånd. Ideen har længe været på tale, og en mulig alliance kunne bestå af fiberselskaberne og mobilselskabet 3.
I går kunne Computerworld dog skrive, at forhandlingerne imellem parterne var løbet ud i sandet.
Topchefen for mobilselskabet 3, Morten Christiansen, efterlyste, at fiberselskaberne talte med én stemme, i stedet for at 3 skulle forhandle aftaler på plads med de regionale fiberselskaber.
Det er dog ikke derfor, at en aftale er strandet, mener administrerende direktør Svend-Erik Jensen fra fiberselskabet Nianet, som leverer fiberbredbånd og telefoni til erhvervskunder, og som har 11 elselskaber i ejerkredsen.
"Status er, at vi har haft de her forhandlinger, og vi synes ikke, at vi kunne nå frem til noget, som var interessant," siger administrerende direktør Svend-Erik Jensen.
Direktør: Nianet samler branchen
Svend-Erik Jensen fremhæver samtidig, at branchen netop igennem Nianet har et selskab, som repræsenterer branchen bredt, i og med ejerkredsen er 11 elselskaber.
"Vi har haft drøftelser på vegne af branchen, og det er da rigtig nok, at der er forskel på, hvordan selskaberne agerer lokalt, men derfor kunne man godt via Nianet lave en samlet aftale, og det er det, vi har drøftet," siger Svend-Erik Jensen.
Selvom Nianet er en virksomhed med fokus rettet mod erhvervskunder, bør det ikke spænde ben for en 3-aftale, der også er rettet mod privatkunderne, pointerer den administrerende direktør. Og der er muligheder endnu.
"Vi har erhvervskunder, men det kunne for den sags skyld også have været en aftale rettet mod privatkunder. Det kunne man gøre her. Hvis det primære ønske er at lave en samlet aftale, så kan vi som branche sagtens finde ud af det, og det er mit budskab. Det er ikke så svært," siger Svend-Erik Jensen.
Direktør Per Munk Jensen fra Syd Energi Bredbånd påpegede også i går over for Computerworld, at han så en fælles satsning i Nianet.
Lokal forankring er en styrke
3-direktør Morten Christiansen fremhævede også, at han så fiber kombineret med mobilt bredbånd som et produkt, der skulle lanceres nationalt, og derfor fandt han det mest optimalt, at organisationen bag også var landsdækkende.
Svend-Erik Jensen fra Nianet ser dog anderledes på det.
"Vi synes ikke nødvendigvis, at det er en fordel at samle alle salgsfolk i ét selskab. Vi mener derimod, at det lokale tilhørsforhold har en værdi, ellers var vi bare en stor dinosaur ligesom TDC," siger Svend Erik-Jensen.
Den administrerende direktør fra Nianet understreger, at han har et godt forhold til 3's Morten Christiansen, og at de efterfølgende har talt sammen om gårsdagens artikel fra Computerworld.
Svend-Erik Jensen vil også gerne tilføje, at der fortsat er fart på fiberbranchen. Tidligere på måneden gik fire elselskaber ind i Nianet og skød 115 millioner kroner ind i selskabet, og dermed tilsluttede de sig de syv andre elselskaber, der i forvejen var medejere.
"Vi har netop vist, at branchen er stærkere end nogensinde, ved at de sidste fire kom med i Nianets aktionærkreds tidligere på måneden, så det er ikke et signal om en time out. Tværtimod. Det er et signal om, at vi på vej med fuld fart derudaf," siger Svend-Erik Jensen.
Han afviser, at blandt andet kollapset i MidtVest Bredbånd har medført en "time out", som Morten Christiansen kaldte det, i fiberbranchen.