Få måneder efter at Merlin-butikkerne forsvandt, genopstår mærket som et rent e-handelskoncept.
"Næsten alle kender Merlin, så det er en lækkerbisken for os at gøre Merlin kendt som et onlinebrand," siger Poul Thyregod, direktør for Proshop, der ligesom Merlin er ejet af Elbodan.
Klokken 17 i går, tirsdag, slog Merlin.dk sine virtuelle døre op til en internetbutik, der blandt andet handler med forbrugerelektronik. Bag butikken ligger et automatiseret robotlager, med mulighed for dag til dag levering ved køb på hverdage inden klokken 20.00.
"Vi vil bygge videre på den goodwill, der ligger i Merlin-navnet, og internetbutikken kommer til at omfatte produkter indenfor it, hvidevarer og husholdningsprodukter," siger Poul Thyregod.
Mere fart på
I Elbodans internetgruppe ligger omsætningen næsten 70 procent over sidste år, og selv når man ser bort fra opkøb er væksten på knap 30 procent. Kendskabsgraden til Merlin navnet er på over 90 procent og Elbodan forventer, at Merlin.dk vil sætte yderligere fart i væksten.
"Formålet med at åbne Merlin.dk er at nå ud til en bredere målgruppe af kunder, som har været vant til at benytte den traditionelle detailhandel, men som på denne måde kan blive præsenteret for de mange fordele, der er ved e-handel," udtaler Poul Thyregod.
Startede i 1926
Det hele begyndte i 1926, da Magnus Merlin åbnede et fotoatelier i Odense. Det var dengang, hvor der stadig kørte hestevogne i gaderne og længe inden fjernsynet, MP3-afspilleren eller internettet var opfundet.
I 80'erne blev Merlin den første i Danmark til at sammensætte de tre produktområder: Foto, radio/fjernsyn og computer til ét butikskoncept.
I 90'erne solgte familien gradvist virksomheden, der nu bestod af en kæde af butikker, til COOP. Man begyndte at markedsføre sig på internet, og begyndte også et mindre salg af varer på nettet. Siden hen blev Merlin yderligere solgt to gange, og i dag er butikkerne overtaget af Expert.