Artikel top billede

Microsofts Sales Lead for Dynamics CRM i Vesteuropa Bjørn Eilertsen, og Anders K. Hansen fra e-conomic (th.) er glade for samarbejdet. Foto: Torben Klint

Dansk SaaS-pioner samarbejder med Microsoft

Integration med Microsofts Dynamics CRM skal løfte danske e-conomic ud i Europa. Forventning om stor vækst i SaaS.

Danske e-conomic håber, at selskabets webbaserede regnskabsprogram kan få ekstra luft under vingerne på det europæiske marked ved at læne sig op af det verdenskendte Microsoft-brand.

Forrige år startede den europæiske ekspansion og nu skal en integrationskomponent, der gør det muligt at udveksle data med Microsofts Dynamics CRM-system, hjælpe yderligere med ekspansionen.

Anders K. Hansen, underdirektør med ansvar for partnere hos e-conomic, lægger ikke skjul på, at integrationen blandt andet skal bruges til at åbne døre på det europæiske marked.

Integration og markedsføring

"Vi håber selvfølgelig at få nogle fælles kunder, men vi ser integrationen som et markedsføringsværktøj som kan få os indenfor hos blandt andet en række Microsoft-hostingselskaber rundt omkring i Europa. Samarbejdet med Microsoft skal være med til at hæve vores profil.

Kendskabet til vores løsning er ganske stort på hjemmemarkedet i Danmark, mens vi står anderledes uden for landets grænser. Integrationen med Microsoft vil give et øget kendskab via den kanal der er derude og som vi kan drage fordel af," forklarer Anders K. Hansen.

E-conomic har allerede en række integrationskomponenter og Microsoft-integrationen er blot seneste skud på stammen.

"Integrationen til Dynamics CRM er ikke den første integration. Vi har integration til SugarCRM, ChannelCRM og SuperOffice og andre. Men efterhånden som Microsoft satser mere og mere på den hostede kanal bliver det mere og mere relevant for os med et samarbejde," siger Anders K. Hansen.

Microsoft oplever stor SaaS-vækst

Hos Microsoft er Bjørn Eilertsen, Sales Lead for Dynamics CRM i Vesteuropa, glad for integrationen med e-conomic og ser det som et naturligt led i Microsofts strategi om software plus services.

"Tiderne skifter. Kunderne er mere interesserede i online-løsninger end de har været tidligere. Det er noget vi har talt om i årevis og nu er vi så kommet til markedet med vores Dynamcis CRM-løsning som en online-løsning," siger Bjørn Ejlertsen, der kan berette om en hidtidig vækst på 250 procent indenfor området for online CRM.

Her skal man selvfølgelig huske, at når man starter med et lille udgangspunkt, så er det nemt at få voldsomme væksttal.

"Vi ser en utrolig vækst på online-løsninger. Vi har en 250 procent vækst, men det er selvfølgelig fra en noget mindre mængde end hvad de traditionelle CRM-løsninger har. Vi planlægger med den dobbelte vækst til næste år," siger Bjørn Ejlertsen.

Der er dog forskel på udbredelsen af online CRM i de enkelte lande.

Skal overbevise Microsoft-partnere

Det er især det danske marked som gør sig godt indenfor Bjørn Ejlertsens ansvarsområde og han håber, at den danske interesse for hostede CRM-løsninger kan brede sig til resten af Europa.

"Vors vækst på online CRM-området i Danmark kan vi ikke være kede af, men vi kan godt bruge lidt mere luft under vingerne i Spanien, Portugal, England, Sverige, Norge og så videre," siger Bjørn Ejlertsen.

Samarbejdet med e-conomic er en af vejene til større markedsandel.

"E-conomic har vist flotte resultater med deres system. Ser man på det fra kundens synspunkt er det interessant at få to online-ydelser som smelter sammen. Man kan få et samlet billede. Faktura og ordrelinier kombineres med mere ustruktureret information som email, aktiviteter og kontaktoplysninger," siger Bjørn Ejlertsen og fortsætter:

"Fremtiden er, at kunden sammensætter services. Vi skal være med på den online-platform."

Partnere skal overbevises

E-conomic kan derfor forvente opbakning fra Microsoft til markedsføringen, men der er stadig nogle Microsoft-partnere rundt omkring i Europa, der skal overbevises om e-conomic-systemets fortræffeligheder.

Selvom e-conomic har integrationskomponenten og opbakningen fra Microsoft er der stadig et stykke salgsarbejde, der skal gøres.

"Nu skal vi finde ud af, hvordan vi i de enkelte lande får markedsført det her sammen med Microsoft," siger Anders K. Hansen.

Bjørn Ejlertsen vil gerne hjælpe e-conomic på vej, men i sidste ende er det Microsoft-partnerne, der træffer beslutningen.

"Microsoft er en ren partnerdrevet forretning. Det, vi gør, er at facilitere samarbejdet og give gode ideer om, hvordan markedet skal skrues sammen. Vi hjælper selvfølgelig e-conomics i gang, men det er op til partnerne at vælge, hvad de vil sælge," siger Bjørn Ejlertsen.

Konsekvenser for C5?

Hos e-conomic ser man C5-regnskabsprogrammet fra Microsoft som en af hovedkonkurrenterne, når man taler med potentielle kunder.

"Det meste af salget for regnskabsprogrammer sker stadig on-premise. Derfor vil det i lang tid endnu være on-premise-software som C5 der er en konkurrent," siger Anders K. Hansen, der dog heller ikke underkender konkurrencen fra andre webbaserede regnskabsprogrammer.

"Der er ikke et land, hvor der ikke er nogen, der ikke tilbyder online regnskabsprogrammer. Der er dog ikke mange, der gør det i samme stil som os på tværs af landegrænserne," siger Anders K. Hansen.

Hos Microsoft mener man ikke, at integrationen til e-conomic vil underminere markedet for C5.

"Det får ingen betydning for C5. Der findes også integration mellem Dynamics CRM og C5. C5 henvender sig til kunder der installerer på deres egen server. Langt over 90 procent af vores kunder kører klassisk C5-installation," siger Bjørn Ejlertsen,




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere