Vejen til det digitale Rejsekort har indtil videre været brolagt med forsinkelser og budgetoverskridelser.
Sidste nyt er en protestskrivelse fra borgmestrene i Tønder, Vejen, Varde, Sønderborg, Billund og Aabenraa.
De seks sønderjyske borgmestre er stærkt utilfredse med, at budgettet for at indføre rejsekortet i deres region pludselig stiger med 34 procent til godt 86 millioner kroner.
Samtidig ændrer Sydtrafik på fordelingen af, hvem der skal betale hvor meget.
For eksempel stiger Billund Kommunes andel fra 1,1 til godt 2,2 millioner kroner ifølge nyhedstjenesten dknyt.dk.
"Rejsekortet var ude i første høring var for et års tid siden. Dengang blev der lagt budgettal frem for, hvad det ville koste at indføre det digitale rejsekort. Samtidig fik vi en fordelingsnøgle, der fordelte kommunernes betaling, og som vi sagde mere eller mindre ja til. Nu kommer der så et nyt budget, hvor det samlede beløb er steget med 34 procent til godt 86 millioner kroner," siger Ib Kristensen, borgmester, Billund Kommune.
Dårlig forklaring
Ifølge Ib Kristensen fik han og hans borgmesterkollegaer ikke en forklaring på den kraftige stigning i budgettet, som de "kunne bruge til noget".
"Samtidig sender man fem forslag ud til fordeling af finansieringen. Den fordelingsnøgle, der tidligere var i høring, var model 1. Nu anbefaler Sydtrafik så model fem, som koster os en masse ekstra penge, og det er det, vi protesterer over," siger Ib Kristensen.
For det første vil han og borgmestrene i de fem andre kommuner gerne have en forklaring på, hvorfor det pludselig skal koste 34 procent mere at indføre rejsekortet, og hvorfor Sydtrafik nu lancerer en ny fordelingsnøgle i stedet for den, der allerede har været ude i høring.
Sønderborg Kommune var allerede på barrikaderne i foråret, fordi de landsdækkende planer for at indføre rejsekortet kolliderer med Sønderborgs planer om gratis buskørsel i kommunen.
Angrebet af hackere
Udover forsinkelser og budgetoverskridelser er det også lykkedes hackere at bryde ind i kortets chip, hvilket har skabt tvivl om sikkerheden i kortet.
De har misforstået os
Henvendelsen fra borgmestrene har fået bestyrelsesformanden for Sydtrafik Peter Christensen på banen. Han mener, at borgmestrene har "misforstået" Sydtrafiks tal.
"De tal, som borgmestrene henviser til, var kun eksempler og ikke de rigtige tal," siger bestyrelsesformanden til Danmarks Radio.
Han siger videre, at der er tre årsager til, at budgettet tilsyneladende er skredet. De første tal var ifølge Peter Christensen 2007-tal, og nu er beregningerne lavet efter 2010-tal.
"Desuden er der både kommet flere ruter og flere busser til, så derfor er prisen skudt i vejret," siger Peter Christensen til DR.
Han er dog ikke stolt af Sydtrafiks kommunikative formåen i sagen, som bestyrelsen vil diskutere på et møde den 10. september.
Bag udviklingen af rejsekortet står Rejsekort A/S, som blev stiftet i 2003 af HUR, DSB, Ørestadsselskabet IS, Storstrøms Trafikselskab, Vestsjællands Trafikselskab, Vejle Amts Trafikselskab og Nordjyllands Trafikselskab.
I dag er hovedaktionærerne DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik.