Konsol-kongerne fra Nintendo, Sony og Microsoft har for nylig luftet de seneste forbedringer til deres konsoller på Tokyo Game Show, men flere udmeldinger fra spilindustrien må have naget dem på showet.
For mens finanskrisen uddeler drøje hug til spilindustrien, er de tre konsolselskaber nervøse for, at it-selskabet Apple begynder at vinde markante markedsandele med selskabets iPhone, iPod Touch og den hastigt voksende App Store.
Det skriver The New York Times.
Konkurrerer mod gratis spil
De tre selskaber skulle efter sigende holde et meget strengt øje med, om kunderne fravælger de dyre Xbox, Wii og PlayStation 3 i forhold til Apples håndholdte spillemaskiner med indbygget telefon, musikafspiller og andre funktioner.
Også prisen på spil trækker furer i panden på de tre store konsolvirksomheder. Hvordan skal de konkurrere med Apples App Store, hvor spil ikke koster de normale 150 kroner, men derimod kan erhverves for en femmer eller oven i købet gratis?
"Det næste store gennembrud inden for spilindustrien bliver ikke på hardware-siden. Det bliver, hvordan man kan skabe en succesrig forretningsmodel," forklarer direktør Yoichi Wada fra den japanske spilvirksomhed Square Enix på Tokyo Games Show.
Han møder opbakning fra sin direktørkollega, Haruhiro Tsujimoto, der peger på mobilen som en af de mest populære spilkonsoller.
"Inden for det seneste år har gaming-scenen ændret sig. Mobiltelefoner er blevet en respektabel gaming-platform," siger Haruhiro Tsujimoto til The New York Post.
Mobilen er fremtidens platform
Apple glimrer ved sit fravær på spilmessen i Tokyo, men virksomheden har selv udråbt den seneste version af sin iPod Touch som en værdig modstander til Nintendo DS og Playstation Portable (PSP).
"Mobiltelefonen har det største potentiale som gaming-platform, fordi alle har jo en mobiltelefon," siger direktør Kazumi Kitaue fra Konami Digital Entertainment.
Han understreger, at en børnefamilie måske kun køber en Wii, mens hvert barn vil bruge deres mobiltelefoner til at spille spil på. Alene i Danmark bliver der solgt et sted mellem 2.000 og 3.000 Java-spil til mobiltelefoner - om dagen.