Artikel top billede

Fiber er afgørende for Danmarks konkurrencekraft

Verdens bedste net-lande har masser af fiber. Danmark skal oppe sig for at komme med i førerfeltet.

Når det handler om mulighederne for at anvende internettet, ligger Danmark helt i top blandt verdens lande - men dog stadig lysår fra de førende to lande.

Der er med andre ord fortsat meget at gøre, inden Danmark kommer på omgangshøjde med de allerbedste net-lande. Og det er nødvendigt, hvis Danmark skal beholde sin konkurrenceevne og være hjemland for nye og innovative it-udnyttelser, lyder budskabet.

Sådan lyder det fra den amerikanske netværksproducent Cisco, der for andet år står bag en stor undersøgelse og klassificering af såkaldt BQS.

Det står for 'broadband quality score' og bygger på en sammenregning af download-tid, upload-tid og såkaldt latency. Sidstnævnte er den tid, det tager for en datapakke at flytte sig fra et sted til et andet.

Det handler med andre ord ikke om udbredelsen, hvor Danmark er helt fremme i verden, men derimod om anvendeligheden af det tilgængelige internet og den oplevelse, man som internetbruger får i de pågældende lande.

Undersøgelsen bygger på i alt 24 millioner testkørsler i 66 lande, der har udmøntet sig i det såkaldte BQS.

I eliten - men ikke blandt de bedste

I undersøgelsen er Danmark blevet placeret på en ottendeplads.

Helt i toppen ligger Korea og Japan fulgt af Sverige samt Litauen, Bulgarien, Letland og Holland - lande, der måske ikke lige falder én for som de første, når man tænker på internettets verdenselite, men som alligevel har formået at tiltvinge sig konkurrencefordel i kraft af uhyre højt anvendelses-potentiale af internettet.

Først efter disse lande kommer Danmark ind på ottendepladsen, når det handler om at tilbyde højhastigheds-internet til indbyggerne - langt fra den førerposition, som Danmark ellers holder på World Economic Forums liste over verdens mest netværksparate lande, hvor der måles på evnen til at omsætte investeringer i it til udvikling og forbedret konkurrence-evne.

I sig selv er en ottendeplads ganske fint, og Danmark falder i undersøgelsen da også ind under kategorien "ready for tomorrow." Men det er ikke nok, hvis Danmark virkelig skal op i verdens-eliten, hvor evnen til at udnytte nye teknologier kan aflæses direkte på landenes konkurrence-evne, lyder budskabet.

"Det går i den rigtige retning, men vi skal passe meget på, at vi ikke går i stå. Vi kan hurtigt blive overhalet inden om, hvis vi mister fokus på udviklingen. Det vil betyde, at andre lande hurtigt kan forbedre deres konkurrencekraft i forhold til os," siger Niels Münster-Hansen, administrerende direktør for Cisco i Danmark.

Hemmeligheden er fiber

Fuld udnyttelse af nettet og en høj placering på listen over lande med de bedste muligheder for it-udnyttelse kræver masser af fiber.

I undersøgelsen er det ganske påfaldende, at de to førende lande, der ligger lysår foran selv nummer tre på listen, har en meget stor fiberudbredelse.

Sydkorea, der er listens topscorer, har en fiberpenetration på godt 45 procent, mens Japan, der er nummer to, har en fiberpenetration på knap 51 procent. Listens nummer tre, Sverige, har 18,7 procent.

Til sammenligning har Danmark en fiberpenetration på blot 3,7 procent. Men udviklingen er godt i gang med blandt andet el-selskabernes fiber-satsning for milliarder af kroner, der indtil videre har betydet en stigning i antallet af danskere med fiber-abonnement i forhold til sidste år med 70 procent.

ADSL er dog fortsat danskernes klart foretrukne bredbånds-teknologi. I dag har 150.000 danske hjem et fiberabonnement, mens 1,2 millioner danske hjem ifølge IT- og Telestyrelsen stadig sværger til ADSL.

"Vi er kun lige begyndt, og vi har i Danmark alene skabt forudsætningerne for en bred udvikling på dette område," mener Niels Münster-Hansen.

Underholdning skal drive markedet fremad

Når det handler om at få markedet til at sætte fra land, er en af nutidens mest magtfulde innovations-industrier for alvor ved at få øjnene op for vigtigheden af, at bredbåndet kan levere nogle ordentlige kræfter.

Underholdnings-industrien bliver nemlig i stigende omfang afhængig af, at selv meget store mængder data - som for eksempel HD-optagelser - problemfrit og hurtigt kan deles på nettet.

"Vi ved, at folk i dag i stigende omfang gerne vil dele større og større datamængder, og det er video, der skal drive dette marked fremad. Kvalitetsforventningerne er steget markant hos forbrugerne, der er begyndt at forvente, at de kan dele meget store datamængder på nettet - som for eksempel HD-film fra kontoret, fra ferien eller lignende. Udbuddet af HD-tv-kanaler i USA er allerede eksploderet. Det vil vi også se her," mener Niels Münster-Hansen.

Også i det offentlige peger udviklingen på et voksende behov for at kunne flytte store datamængder meget hurtigt. Det gælder ikke mindst i sygehus-sektoren, hvor EPJ og potentialet i forskellige digitale kommunikations-former kan drive udviklingen fremad.

Kom med båndbredden - så kommer innovationen

Når behovet først kommer, handler det om at være klar. Ofte sker efterspørgslen på dette område nemlig i hop, lyder Ciscos vurdering. Det betyder, at behovet for båndbredde kan eksplodere lige pludselig. Det kan ske, når først der begynder at komme mange digitale tv-kanaler.

Hertil kommer, at et øget fokus på båndbredde-kvaliteten kan få mange innovative ideer og udviklings-projekter til at blomstre, mener Cisco.

"De innovative teknologier og udnyttelsen af stor båndbredde skal nok komme, når første hastighederne er tilgængelige. For eksempel vil der blive helt nye muligheder for udvikling af spændende e-learning-produkter, virtuelle klasseværelser og lignende, hvis der bliver stillet bredbånd med god ydelse på latency, upload og download til rådighed," siger Niels Münster-Hansen.

Han peger på, at også miljøet vil få det bedre af en infrastruktur med højere hastighed - eksempelvis med fuldt udstyrede kontor-hoteller ved trafik-knudepunkter efter hollandsk model.

"Vi skal turde tage nogle tigerspring i infrastrukturen, så vi bliver klar til de hop, der kommer. Det kan godt være, at behovet ikke er der nu, men det kommer," siger Niels Münster-Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere